Tegu on paberite järgi minu vanaisale kuuluva 1980 a. 2101-ga. Peamiselt minu kasutusesse läks auto umbes 3 aastat tagasi. Kere kapitaalremondist oli selleks ajaks möödas 10 aastat ja auto nägi välja ja sõitis nagu iga teine üle 20ne aasta vanune (enam-vähem) heas korras Ziguli. Nii läkski 2001 aasta paiku timmimiseks ja praeguseks on tehtud nõndapalju.

Välimus
Esimese asjana sai 2001 aasta kevadel koolihoovis auto iluvõrele igavese kõva tuule käes mustad vaiperi triibud tõmmatud (, et auto oleks kiirem). Peagi tuli välja, et triipudest ei olnud siiski miskit tolku (oh-üllatust). Seega tuli mõelda mingitele muudele lahendustele. 2001 varasuvel said ostetud esimesed tuuningjublakad - Kadaka turult küljelaiendid. Küljelaiendite, mis müügionu jutu järgi pidid olema lihtsasti kinnitatavad, paigaldus vältas kuid. Plastikuraiped ei tahtnud isegi kile seest välja pugeda ja selle kaitsekihi koorimine võttis tohutult aega. Põhiline kamm seisnes laiendite kere järgi parajaks lõikamises. Parema poole tegemisel omandatud kogemused võimaldasid vasema külje jupid kiiresti valmis teha. Alguses toimus pidev mõtle-ja-ehita, mida soodustas ka asjaolu, et koopaservad ei olnud sugugi identse kujuga ja seegi, et üks tagumistest ustest ei nõustunud karbilaienditega koostööd tegema. Mõlemasse külge tuli puurida umbes 20 kruviauku muidu ei tahtnud need laiendid, mis pidid olema ka ilma nähtavate kruvikinnitusteta paigaldatavad, sugugi sobida. 01 nägi välja nagu tank: päikese käes helkisid mustadel plastikdetailidel pea poolsada kruvi oma täies hiilguses. Sestap said kruvipead ja laiendite ja kere vahelised praod täidetud silikooniga ning kogu uus kupatus punaseks värvitud. Tulemus tuli üllatavalt ilus. Pilt sellest etapist: http://www.hot.ee/z01/9.JPG Rauast põrkekad taandusid 07-me plastikpõrkekate kartuses. Viimased omandasid samuti kerevärvi. Põrkekate ümberehitusel tulid välja vahetada ka numbrituled (nüüd Sierra omad) ja tagasisõidutuli. Vahetasin välja ka ühe peegli ja lisasin veel teisegi. Peeglid võõpasin punaseks. Ka kollased suunatuled katsin punase lakiga. Et autonina näeks kipam välja ja et oleks valgem sõita, soetasin nagu-päeval sõidutingimuste eest hoolt kandvad Hella lisakaugtuled. Kusjuures lisatulede tulek tähistas triipude kadumist iluvõrelt. 100-kroonine Pühajärvel omandet esispoila annab isegi kenale esiotsale veel viimasel lihvi. Mingil hetkel tundus eriti hea plaan olevat aega viita toonklaasi paigaldamisega. Selle kohta, kuidas mul läks, saate lugeda siit (teisel leheküljel) http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=93

Veermik
Esimese asjana said omandet ühelt ringrajasõitjalt valuveljed, mida tal endal enam vaja ei läinud. Kollase 05 all näiteks Pirita ringrajal kilomeetreid mõõtnud Cromadora veljed kolisid kiiresti punase 01 alla ja said endale sõbraks laiemad 175-sed Nokia NRT 175 suvekummid. 700 rahaga omandatud veljed nõudsid lisakulutusi värvimise ja poltide näol. Esimesed rattad istusid kinni standartsete Lada valuveljepoltidega (kui flantsid vahelt ära võtta), tagumistele tuli lasta poldid treida. Laiad veljed ja laiemad kummid täitsid ilusti koopa ära ning rataste serv jäi küljega umbes tasa. Märgatavalt paranesid ka sõiduomadused. Ümmargused veljed ja uued rehvid olid vanadest kandilistest ratastest tublisti tegusamad.
Ühel hetkel otsustati autol vedrud ära vahetada. Originaal 01 vedrude pähe müüdi mingisugused imeasjandused. Tulemus oli see, et auto kere istus maast meetri (ilmne liialdus) kõrgusel (http://www.hot.ee/z01/10.JPG). 2001/2002 talvele läks auto vastu kitsaste plekkvelgedega ja kõrge vedrustusega. Võiks ju arvata, et tegu on talveks hea variandiga, aga kuna amordid osutusid vedrudest lühemaks kippus vedrude ja amortide võitlus viimastele kurnavalt mõjuma. Hiliskevadel lasingi vedrud lühemaks teha ja amordid ära vahetada. Nüüd KYBi gaasiamordid. Kurvide läbimine hakkas autole tublisti enam meeldima kui varem (enne paadiralli!!!).
Hiljuti said autol vahetatud ka esimesed pidurid. Brembo kettaid näksivad nüüd Ferodo nö "punased" klotsid, mis tootja väitel pidavat oluliselt pidurdusteekonda lühendama. Täiesti võimalik, et tootjal on õigus.

Sisu
Miskipärast ei olnud mulle meele järgi ka auto sisu. Interjööris domineerisid tumedad toonid ja räsitud ilmega kummivaibad jm katted. Liiatigi oli autol mingi spetsiifiline hais juures. Suvel 2002 saigi koos vennaga kogu see vana põrandakatete jura plekini minema visatud ning asendatud väga popi ja noortepärase sinise kunstmuruga (Vaibamaailmas nimetati seda matiasendajat nõndaviisi). Retrorooli asus agaralt asendama tublisti mugavam sportrool. Sügisel tegid noorenduskuuri läbi ka armatuurlaua näidikud (õigemini vanad rändasid prügikasti ja nende asemele kompunnisin 06 kellad). Sisu kallal on nokitsetud päris tublisti ka edaspidi. 2002 suvel tehtud pilti auto salongist võite näha siin http://www.hot.ee/z01/5.jpg Viimast pilti sisust aga ülal. Niiet hiljem lisandusid pea-asjalikult venna kompunnitud kesk-konsool, kõlaritele kick-panelid (ise vineerist tehtud), väikesed lambid kõlarite all, et põrandalt oleks parem asju otsida ja uued uksepolstrid ja ja ja. Istmed said ka vahetatud välja 07-me omade vastu. Vaadake parem ise ülemise pilti pealt. Leidke 10+ erinevust kui soovite. Heli poole pealt püüavad müradest üle mängida 4 kõlarit.

Pagasiruum, kus kord valitses tolm ja kaos, sai maal seltskondliku ettevõtmise tulemusena moodsa ilme ning on auto juures nüüd üks puhtamaid kohti. Lapsevoodi, hunnik kruve ja kõvasti vaipa

Mootor
Esimene muutus ässitamaks autot kiiremini edasi liikuma leidis aset õhufiltri korpuse serva mahalõikamise läbi. Mingit kasu sellest lihtsast protseduurist siiski on. Akustiliselt hakkasid kõrvu meelitama karburaatorist tulevad auto hingamishäälitsused. Aga mõne aja pärast ei olnud neid enam kuulda sestet... (aga sellest hiljem)
01 mootor asendus 03 1500cc isendiga, mis tegi Tuhajuhe käe all läbi kapitaalremondi. Tuhajuhe hinnangul polnud ta nii sitast mootorit nagu Kivimehe käest 1000ga (sh transport Türile) omandatu veel näinud. Tuhajuhe tegi mootorile tavapärase kapremondi + plokikaane sisse- ja väljalaskeavade puhastamise, kollektoriga kokku freesimise ja kanalite lihvimise + tellis ploki freesimise (1,5 mm). Sellega kaasnes ka klapi süvendite kolbidele freesimine. Lisaks on kergem hooratas, reguleeritav nukiratas. Mina jäin Tuhajuhe teht töödega väga rahule. Stopperiga mõõdetud kiirendusaeg 100-ni on 12 sek. Kusjuures 50ni jõuab umbes 3 sekiga ja muist sellest ajast kulub ka rehv (kui see peaks kedagi huvitama). Tegelikult on mootor saanud nii hea, et paljud jupid auto juures on hakanud näitama nõrkusemärke (nt tagasild on nata kõveralt all) + käigukast kipub vägisi ära lagunema (praegu teeb mingi laager väga koledat häält juba).

Väljalase
Jällegi Tuhajuhe tehtud. Fantastiline kompunn väikestest torujuppidest kollektori tegemisel. 4-2-1 kollektor läheb põhja all üle 50mm toruks ja läks otse tagumisse pütti (ja sealt ka otse läbi). Mõnusad helid olid. AGA liiga valjud. Niisiis sai käidud uuesti Türil, kus Tuhajuhe valmistas vaikusepurgi (resonaatori), mis väljalaskesse komplekteerituna võttis müdinat märksa vaiksemaks ja tegi hääle tsiviliseeritumaks. Sumpast on ka kimmale reaalselt tolku. Kuidas täpselt on raske määratleda (liiga palju asju sai korraga muudetud), kuid mõnda teooriat saab lugeda selle teema järgmistel lehekülgedel.

Sumbuti viimane pütt on eriti aukartustäratav ent kippus roostetama, mistap sai see liivapritsi all roostest haljaks lastud ja pulbervärviti tsink-krundiga kokku.
Edaspidi plaanis: auto tuleks tingimata ülevärvida. Kui kellegil on selles osas häid pakkumisi, andke palun märku.
Tänud: isale, vennale, Ilmarile, Tarmole jt
Nii ja nüüd küsige!:D