Peale Vaz 2108 ehk Lada Samara tootmisse minekut 1984/85 hakati mõtlema ka tootevaliku laiendamise peale. Peale 5-ukselise kere (2109) ja sedaani (21099) oli plaan teha ka kabriolet. Kuna see ei olnud loomulikult VAZi tehase esimene prioriteet, siis reaalsete kabriolettideni jõuti enne Lada välismaiste diilerite juures Saksamaal ja Prantsusmaal.
Järgnevalt kirjutaks paar sõna Lada Samara baasil loodud kabriolettidest NSVL-s ja ka hiljem juba Venemaal. Teises osas annaks ülevaate ka Euroopas loodutest.
Vaz 2108 Targa (1988)
Esimene poollahtine sõiduk oli Vaz 2108 Targa, mis loodi Volga Autotehase disainikeskuses 1988 aastal. Eksperimentaalne sõiduk oli nõukogude autotööstuse jaoks väga ebaharilik oma "targa" tüüpi kerega, see tähendab eemaldatavate katusepaneelidega juhi ja kõrvalistuja kohal.Selline variant säilitas peaaegu kogu algse konstruktsiooni jäikuse ja tagas sõitjatele kõrge turvalisuse taseme.
VAZi tehase disainerid (keredisaini autor Vladislav Pashko) kujundasid täielikult ümber auto tagumise otsa - luukpära, kere muudeti kolmemahuliseks ja tekkis omaette pagasnik. Ka uste ehitust muudeti, uste sisse paigaldati tugevdustala ning selletõttu muudeti küljeklaas kaheosaliseks.
Kahjuks selleaegne majandusolukord ei võimaldanud selle õnnestunud disainiga auto tootmist ning projekt lõppes kahe kere ehitamisega, millest ühest sai ka sõitev auto. Teine läks poolikuna juba 1992. aastal vanarauda. Ka valmisehitatud auto saatus polnud väga õnnelik. Peale proovisõite jäi auto pikemaks ajaks seisma VAZi tehase lattu ning 2008. aastal lõigati ta vanarauaks. Kahju, et tehase- ega mõni muu muuseum auto vastu huvi ei tundnud.

Vaz 2108 Kabriolet Hainova (1991)
Gennadi Hainov oli andekas disainer ja konstruktor, kelle üks kuulsamaid töid oli iseehitatud auto "Laura". 80-ndate lõpuks oli ta üks autoriteetsemaid ja leidlikumaid isikuid nõukogude autotööstuses.
1989 aastal alustas tema meeskond (Hainov, Kostitš, Kozlov) väljatöötama enda varianti kabrioletist Vaz 2108 baasil. Tööd selle ambitsioonika plaaniga lõppesid alles 1991 aastal. Lahtist autot plaaniti asuda tootma väikestes partiides just moodustatud erafirmades VAZi tehase kõrval. Kahjuks selleaegne AvtoVAZi juhtkond ei olnud nõus tarnima vajalike osade komplekte ning projekt peatati kuni paremate aegade saabumiseni. Loomulikult sellist aega ei tulnud ning kogu projekti tulemuseks oli 2 prototüüpi. Kahjuks ei leidnud ühtegi viidet nende autode saatusest hetkel - loodame, et midagi on siiski säilinud.




LLD-avto Lada Amadeo (1993)
Moskva firma "LLD-avto" oli üks vene tuuningu pioneeridest. 90-ndatel alustati UAZide ümberehitusega, kuid otsiti võimalusi laiendada oma tegevusala. Üks nende suuremaid ja eredamaid töid oli unikaalne kabriolet Vaz 2108 baasil Lada Amadeo.
Auto oli orienteeritud nn. uusvenelastele, kes muidu soovisid osta lääne autosid või vähemalt re-eksporditud Ladasid, mis olid ümberehitatud Euroopa Lada diilerite poolt (Lada Carlota, Flyte jne).
Tavaline 3-ukseline Vaz 2108 kujundati täielikult ümber. Suurim muutus oli katuse eemaldamine ja selletõttu oli vajalik ka kere tugevdamine, et tagada piisav jäikus. Kogu kere sai massiivse plastikust katte, mille abil laiendati ka rattakoopaid ning pagasnik sai antitiiva. Pehmekatusega autol eemaldati ka tagumine istmerida ning seega muutus ta kahekohaliseks. Lisaks oli tal oma aja kohta palju lisasid - elektriaknad, elektriliselt juhitavad peeglid, 14 tollised valuveljed, sportrool ja täiustatud armatuurlaud.
Aga kahjuks jälle tähte ei sündinud - kliendid auto vastu piisavat huvi üles ei näidanud ja kogu projekt lõppes 2 auto ehitamisega.
Lisaks tuleb mainida, et autol olev ümardatud esitulede kuju võeti siiski kasutusele VAZi tehase poolt Samara perekonna edasiarendamisel - nn. Samara 2-l ehk Vaz 2114 jne.


Vaz 2108 Kabriolet Tehnomaster
Toljatti firma "Tehnomaster" ehitas 90-ndatel oma versiooni poolkabrioletist ehk saksa Lada Samara Fun analoogi. Auto tellijaks oli kohalik firma eriti originaalse nimega "Tamara Olegovna" ehk Tamara Olegi tütar. Aluseks võetud Vaz 2108-l jäid alles katuse esiosa koos turvataladega katuses ja uste klaasidele raamid, mis onkere kandvad osad. Siiski tugevdati auto põhja. Tenti sai kokkupanna käsitsi. Erinevalt Samara Funist oli auto tagaosa metallist pagasiluugiga (võimalik et muudetud luuk 21099-lt). Autot näidati mitmetel näitustel ja planeeriti tema väikeseerias tootmist, kuid kahjuks reaalsuseks see kunagi ei saanud.

Kasutatud on drive2.ru kasutaja Roma-Urraco infot ja pilte.
http://www.drive2.ru/users/roma-urraco/