2106
VAZ-2106/-21061/-21063/-21064/-21065 "Ziguli"/Lada 1600/Lada
1500L/Lada 1300SL/Lada Junior 1976...

Kui 1976 aastal omandati Toliatti tehaselt 1972.a mudeli FIAT
124 Speciale tootmine, mida kohandati vastavalt
kasutustingimustele mudeliks VAZ 2106 (LADA 1600) ei osanud
keegi ette näha, et just see mudel saab kõige populaarsemaks ja
massilisemalt toodetumaks autoks tehases.
"Nullkuus" erineb "nullkolmest" märksa võimsama 80hj VAZ-2106
mootori, töömahuga 1,6L poolest. Peale seda on muudetud
elektrisüsteemi, väliskere ja salongiviimistlust. Topelt
esituled said plastikust "prillid", muutus radiaatori võre,
paigaldati uuendatud tagatuled, ja stanged said plastikust
"hambad".

See viiekohaline sedaani erines autost "Moskvitš" parem
dünaamika ja tõesti mugav interjöör, vaz2106 oli mugavuse ja
prestiizi tipp tollase nõukogude liidu laiadele autoarmastajate
massidele.
70-ndate lõpus sai vaz 2106 kohe kiire ja uhke auto sümboliks,
samuti omandas ka kalli ja vähempraktilise auto maine kui
tavaline "Zhiguli". Selle aja kohta hea dünaamika (maksimaalne
kiirus 150km/h ja 16 sek 100km/h), reljeefsed istmed
peatugedega, näidikutepaneel tahomeetriga ja hea müraisolatsioon
tegid selle hinnatud autoks.
1979 aastal hakkas tehas tootma vähem võimsaid modifikatsioone
VAZ-21061 71hj VAZ-2103 mootoriga ja VAZ-21063 64hj VAZ-21011
mootoriga.
Neid ei kasutatud rahva seas meelsasti, kuid nende tootmismaht
oli sellegi poolest kõrge(eriti VAZ-21063) – nõukogude aja
defitsiidi tingimustes oli tarbija sunnitud leppima kalli ja
raske kerega autoga millel nõrk mootor, mis märgatavalt
halvendas auto dünaamilisi näitajaid.
Alates 1980 aastast hakati paigaldama karburaatoreid "Osoon"
tüüp 2107. Elektrisüsteemis toimusid pisikesed muutused
pidevalt. Tähtsamad neist 1977 hakati autol kasutama uut tüüpi
klemme ja juhtmeühendusi ja 1986 aastast paigutati autole uuemat
tüüpi releed.
1982 aastal viidi läbi esimene auto moderniseerimine. VAZ-2106
hakati paigaldama uuendatud 75hj (uue GOST järgi) mootorit
VAZ-2106. Tagutiibadele lõpetati helkurite paigaldemine. 1988
uuendati väljalaskesüsteemi, hakati paigaldama ühekordseks
kasutamiseks mõeldud tihendit ja kinnituspolte.

1990 aastal koostati autole VAZ tehases omamoodi "Luks"
komplektatsioon, mudelitähiseks sai VAZ-21065 tava 06 mootoriga,
kuid juba kontaktivaba süütesüsteemi, "Solex" (21053-1107010-03)
tüüpi karburaatori, halogeen tulede, uuendatud salongi ja uute
peatugedega.
Eksport mudel VAZ-21064 põhines mudelil VAZ-21065 "Luks".
Lisandusid, esistangesse sisseehitatud suunatuled, ja veidi
muudetud elektrisüsteem. Alates 1985 aastast hakati algul
eksport mudelitele hiljem ka siseturule mõeldud mudelitele
paigaldama 5k kasti tüüp VAZ 2112, pärast tüüpi VAZ-21074, mis
vähendas oluliselt kütusekulu ja mootorimüra maanteel.
Kuid ajad muutuvad. 80 aastate lõpuks, jäi see mudel oma
modifikatsioonidega kõige massilisemaks ja popularsemaks autoks
VAZ tehases. Prestiizseks seda enam ei peetud, kuid hea
mälestusesimesest zighuli perest hoidis püsivat nõudlust 06
järgi. Seda ei vähendanud isegi vähemvõimas modifikatsioon
VAZ-21063 ja alates 1990-st aastatest järsult halvenenud auto
koostekvaliteet. See auto sai aegade jooksul hinna poolest nii
kättesaadavaks, et omandas tööhobuse maine. Talle tekkis ka oma
austajaskond.

Kuigi praegugi kaotab VAZ-2106 oma tähtsust, enamasti
interjööri ja disaini moraalse vananemise ning tänapäeval
tagasihoidlike sõiduomaduste tõttu, tähistas see auto konveieril
2001.a oma veerandsajandi juubelit
Õhukesed tugevdustaladeta uksed ei vasta enam täiel määral
kaasaegsetele ohutusnõuetele ja viimaste mudelite kõrge müratase
salongis, ei viita mitte halvale isolatsioonile vaid mootori ja
ülekannete defektidele, mis pole enam haruldane, nagu ka
esisilla tala purunemine. Selline on VAZ-i tehase
koostekvaliteet... Viimastele mudelitele ei paigutata enam
iluliiste ning kroomdetalilide paigaldamine üldse on pea
lõpetatud, mis siiski ei teinud autot kaasaegsemaks (eriti
võttes arvesse seda, et puitimitatsioon ja kroomitud detailid on
jälle moes). Suureks puudujäägiks on ka tagaklaasi soenduse
puudumine.

Kõige ebaõnnestunud detailiks võib lugeda peenikest ja
libedat rooli. Mudelil VAZ-21065 kasutatakse jämedamat,
väiksemat ja palju kaasaegsemat rooli. Samuti on tulede ümber
olev plastikust raam nõnda moest väljas, et lisab autole
omapära.


|