Nonii... oligi tükk aega sellekohastel teemadel vaikus olnud
Esiteks, selleks et mootorile lisada ülelaadimine, ei ole vaja teisi kepse, miljonit maksvat kaanetihendit, polte, kolbe ja kurat teab mida iganes, mida kõik mikidemaa ja muu maailma kodanikud endale kokku tellivad ja siis sellest pildi teevad ja lõppkokkuvõttes ikkagi lõpetavad oma albumi pildiga kus on üritatud kepsuga sepisplokki valmistada
Kui nüüd süveneme veidi ajalukku ja mootorite tehnoloogia arendusse, siis ülelaadimine on praktiliselt sama vana kui autotööstus ise. Eks igaüks otsustab, kas siis idee tasandilt või esimese käegakatsutava tulemuse juures. Ülelaadimise mõte tuleneb energia jäävuse- ja termodünaamika seaduste tasandilt. Selleks et imeda õhku mootorisse on tarvis teha tööd - selleks, et teha tööd on vaja energiat - et, tööta energiat on vaja kütust põletada - et saavutada maksimaalne jõudlus, on seda vaja teha efektiivselt. Et seda teha efektiivselt, on vaja väga täpseid parameetreid. Kuna tehnoloogia areng ning materjaliteadus oli tol ajal veel lapsekingades, siis järelikult kui võrrand liiga keeruliseks läheb, tuleb mõelda lapse tasemel. Selleks et imeda õhku, on vaja teha tööd ja selleks kulutada energiat. Aga kuidas kulutada vähem energiat, et teha vähem tööd, et imeda VÄHEMALT sama kogus õhku ? - Tuleb lihtsustada võrrandit.

Mõeldes sellele, kui suur kogus energiat sisepõlemismootoris tegelikult tuulde lastakse, ajab piltlikult silmanurga niiskeks. Väljalaskegaaside liikumis ja soojusenergia tegelikult ju läheb sõna otsese mõttes korstnasse. Miks mitte siis seda ära kasutada, et teha vähem tööd - lihtne - pumpame nende arvelt õhku juurde. Ehk siis lihtne väljalaskegaasidel käitatava kompressori põhimõte. Mida rohkem õhku, seda rohkem kütust ja seda rohkem energiat ja seda kaduvenergia kasutamisega. Ehk siis "turbot" ei mõeldud välja mitte selleks, et ehitada puitratastega rakette, vaid selleks, et teha vähema vaevaga tööd - mis annab tulemuseks parema ökonoomsuse. See, et ülelaadimisega on võimalik saavutada meeletuid jõunumbreid, on vaid väike meeldiv kõrvalnähtus
Ning et düslektikutel oleks ka tore olla, teeme asja veel lihtsamaks: ülelaadimisega mootor peab tegema vähem tööd selleks, et saavutada sama võimsust, kui vabalthingava mootoriga.
Aga loomulikult on kõik kinni seadistuses, seadistuses ja veelkord seadistuses. Nagu Reiner juba ütles, siis saab karpamootori väga edukalt seadesse, näitena toon siin T-16 (lisatud pildil). Kahjuks peenhäälestuse saavutamine on ülemäära raskendatud ning maailma ökonoomseimat Ladat teha on suhteliselt keeruline. DT süsteemi puhul saab saab vahejahutit kasutada küll, kuid küttesegu kvaliteedist ei saa siinkohal enam rääkida.
Ehk kui teemaalgataja tahab mootorit üle laadida eesmärgiga ulmelisi jõunumbreid graafikule manada, siis ka see on teostatav. Hetkeliselt ja o*****i ajal. Ilma erinevate modifikatsioonideta ning originaaldetaile kasutades, ei kesta selline kooslus lihtsalt. Mootor on välja arendatud niikaua aastaid tagasi, kus materjaliteadus ei olnud selliste jõunubrite jaoks veel niivõrd välja arenenud. Ning kui aus olla, siis tegemist oli ajastuga, kus ökonoomsus ei olnud väga tagaotsitud teema ning seepärast ei näinud tehas ka mõtet arendada ülelaadimisega standardmootorit.
t16.jpg-thumb.jpg