1. leht 2-st

Aku õige laadimine

Postitatud: 02 Veebr 2005 18:04
Postitas heiki.k
Tekkis siis selline arutlus, et kuidas peab toimima auto aku õigel laadimisel? Otsissin küll igalt poolt aga selget/ühtset vastust ei leidnud.:(
Kas vedelik võib minna laadimisel mulisema või ei tohi seda lasta mitte? Ja milline on õige laadimise pinge, kas kui 55mAh aku siis 5.5A ja kui 60mAh aku siis 6A jne, või on see täitsa vale? Ja kui kaua peab laadima, et korralikult aku täis saaks?
Teadjamad mehed siis öelge siin maha, kuidas korrektne laadimine käib, ehk saavad siis teisedki sellest mingeid uusi teadmisi.;)

Postitatud: 02 Veebr 2005 18:55
Postitas motamees
1/10 aku mahutavusest (vastavalt siis 5,5 ja 6 A) oleks nagu maksimaalne laadimiseks.
Soovitan 1-2 ampriga laadimist pikaajaliselt. Kui aku on väga tühjaks läinud, siis ikka kaks ööpäeva kindlasti vaja laadida. 2 ampriga ei lähe ka aku soojaks (keema). Tegelikult sealt õrnalt mulle eraldub aga, see on loomulik.
Laadimise ajal hoitke sädemetest ja lahtisest tulest aku eemale. Võib lõppeda väga halvasti.
Kontrollige enne laadimist ära vedeliku tasapind. Lisada AINULT destileeritud vett. Elektrolüüti lisatakse siis, kui aku on ümber läinud ja tasapind langenud lekke tõttu.
Akukorgid jätke laadimise ajaks peale (vanasti need eemaldati koguaeg), siis ei pritsi elektrolüüti igale poole. Tuleb ainult jälgida, et ventilatsiooni avad oleks lahti.
Ka siis, kui kõik on laadimisega korras, oleks soovitav panna aku üheks ööpäevaks laadima (1-2 ampriga). No ütleme kvartalis korra.

Postitatud: 03 Veebr 2005 08:36
Postitas kenu
Algselt postitas: motamees

Laadimise ajal hoitke sädemetest ja lahtisest tulest aku eemale. Võib lõppeda väga halvasti.
.
Seda hoiatust tasub tõsiselt võtta ja korgid igal juhul eemaldada laadimise ajaks. Mul garaazinaaber laadis ka kunagi ühte vana ja väsinud akut, äkki käis selline pauk nagu oleks garaaz õhku lennanud, mees oli ise läinud just garaazi taha kusele, aku oli keskelt pooleks ja laiali vajunud nagu lõõtsmoonik, kaks purki olid täiesti sodiks, ülejäänud deformeerunud, terve garaaz oli plaatide tükke ja happepritsmeid täis. Oleks ta nägupidi seal juures olnud, siis vist eluaaegne ilukirurgide ja silmaarstide kuldklient.

Ei saanudki sotti mis tegelik põhjus oli, aga laadimise ajal olid korgid kinni, tuulutusavad ka mingit ebamäärast sodi täis, ning laadija ka üks omavalmistatud käkerdis.

Postitatud: 03 Veebr 2005 08:42
Postitas Ardi Soovik
Mul on ka poisid aasta jooksul vähemalt 2 akut lõhki lasknud.Probleem selles,kiirlaadimisel eraldub akudest hapniku-vesiniku segu.Kui see sädet saab,siis käib pauk.

Postitatud: 03 Veebr 2005 13:06
Postitas motamees
Algselt postitas: kenu
Seda hoiatust tasub tõsiselt võtta ja korgid igal juhul eemaldada laadimise ajaks.
Kui aku on lõhki mineja, siis ta läheb nagunii.
Korgid ju autoga sõitmise ajal ka peal ja seal toimub ikka eriti intensiivne laadimine, esimistel minutitel peale käivitust.
Olen tööalaselt akudega tegelenud mingi 11 aastat. Selle aja sees olid minu hoole all terve metsamajandi liikurpargi akud.
Algul ikka vana õpetust mööda ka korgid maha.
Hiljem keerasin nad peale vee lisamist uuesti peale. Ja siis alles laadima. Põhjus - korkideta laadimisel kõik aku ümbrus happepritsmeid täis.
Lihtsalt laadimise ajal võib aku õhku lennata rikke tõttu aku sisemuses. Seal akupurgid läbi seina ühenduses umbes 8mm tinapoldiga. Teatud tingimustel võib see praguneda (vibratsioon, ülekoormus, lühis). Aku enam hästi voolu ei anna (prao tõttu pingelangus). Kui nüüd sellist akut laadida, siis võib teatud tingimustel tekkida selle prao vahel säde (aku sees). Siis need laadimise ajal tekkinud paukaasid seal toimetavadki. Tulemuseks, ei tea millest, lõhki läinud aku.
Minu juuresolekul plahvatanud 5-6 akut. Siiani õnneks läinud, muidugi tanu ohutusmeetmetele. Majandis oli aku laadimiseks eraldi tõmbekapp. Akulaadia lülitus käib teisest toast (ohutusnõuded). Nii olengi enamuses paugu ajal olnud kõrvaltoas.
2 akut on paukunud ohtlikult lähedal. Neist üks keevitamise ajal (ilmselt lendas säde aku juurde). Õnneks oli keevitusmask näo ees ja aku juhtus olema tõstuki posti taga. Teine rellakaga lõikamise ajal.
Nüüd viin maha võetud aku õue.

Postitatud: 11 Jaan 2006 22:32
Postitas motamees

Postitatud: 11 Jaan 2006 23:40
Postitas grimes
Ma panin täna päeval aku laadima. Aku on 55 amper tundi ja laadia on vene oma. Ei tea mis seal täpselt on. Üks on se näidik ja näitab seier suht lõppu et siis aku on tühi. Seier peab vist minema 0-i siis peaks aku täis olema.(laadimis võimsusel) Akulaadial on siuke süsteem et tõmbad välja sealt mingi klemmi ja ühendad neid seal. Üks keskel on juba küljes ja pistikud ümber ringis. ma panin selle üleelviimasesse pistikusse. Ja plaanin laadida teda reedeni et korralikult täis saaks. Ei oska niiväga seda seletada siin sõnadega kuid loodan et saite aru. Korgid keerasin maha kuid jätsin nad aukudesse. Ja mullitab vägevasti. Et ega ma akut õhku ei lase.Klemmid panin ilusti ja tugevalt külge et ei sädeleks.Et kas peabgi kiiresti ja hästi mullitama. Ja tase on veits madal. Et kas ma võin apnna ise vett juurde. Et vee peab enne ära keetma või.
Loodan et saite segasest jutust midagi aru.

Postitatud: 11 Jaan 2006 23:46
Postitas PuZuP
Osta parem poest akuvett...siis teada, et kindel asi...destilleeritud vesi võis vist kah olla...

Postitatud: 11 Jaan 2006 23:54
Postitas logman
Hea poiss ,Grimes ,aga aku ei pea keema! Ja ei tohigi ,sest siis keedad põhjast sademe üles plaatide vahele ,läheb lühisesse ja - jokk!
Pane KOHE väikse voolu peale ,kui kavatsed tõega kaks päeva laadida. Kohe kõige väiksema peale võid panna. Ja laed kuniks A nulli kukub.

Tglt. laetakse u. 8-12 tundi 1/10 voolutugevusel aku mahtuvusest ,st. siis 55Ah akut u. 5A juures. Alustadki sellesama 5A-ga. Kui seier kiirelt nulli kukub võib ju juurde keerata ,aga jälle mitte üle lubatud 5A. Rahulik laadimine ainult kasuks.

Postitatud: 12 Jaan 2006 00:06
Postitas Ladarider
Üks põhjus kui aku hakkab mingi lühikese aja peale mullitama on ta lihtsalt juba "kutu" Aga väiksed mulksud hakkavad igal juhul ju käima kui akut kaua laadida ja see ju normaalne nagu peaks olema?
Ise mäletan, et kui akut on laetud kunagi, siis sai koguaeg korgid pealt võetud ja see peaks olema isegi raamatus kirjas, raske see ju pole või kuidas?Ja ma pole kunagi küll akut nii laadima pannud, et pritsiks vedeliku igas suunas:bouncing

Postitatud: 12 Jaan 2006 00:54
Postitas motamees
Algselt postitas: grimes

Loodan et saite segasest jutust midagi aru.
Sain su jutust aru, et sul on akulaadija BA-2. Mul sama laadija.
Pane see ringitõstetav klemm vasakult teise auku. Sellega laeb tühja akut umbes 5A. Natukese aja pärast langem 1-2A peale. Sinna jätadki. Ampermeetrilt jälgid vahel näitu. 1A võid laadida mitu päeva vabalt. Aeglane laadimine on kasulik.
Enne laadima hakkamist pead vedeliku taseme normi panema. Mingi keedetud vesi ei aita (parem juba vihmavesi). Destilleeritud vesi on aurudest tagasi veeldund. Seda tulebki panna.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:07
Postitas grimes
Nii käisin jooksuga ja panin tagasi teise asme peale. Ja vaatasin markeering oli jah BA-2 laadial.
Aga seal on seda vedelikku suht vähe kadunud. Seal on nagu mingi plastmassjuplakas kui august sisse vaatad. Ja see näitab normi. Kuid se on sealt veidi allapoole mingi 3mm umbes silmaga vaadates.Võibolla isegi veidi rohkem.
Aga kui ma veekeetjaga ka keedan paar korda kasvõi. Kas ikka ei või selle väikese koguse panna. Ja kas on võimalus hiljem täiesti uus hape sisse panna.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:16
Postitas motamees
Algselt postitas: grimes
Aga kui ma veekeetjaga ka keedan paar korda kasvõi. Kas ikka ei või selle väikese koguse panna. Ja kas on võimalus hiljem täiesti uus hape sisse panna.
EI ! Ja ära kauplegi.
Uus hape on võimalik panna. Selleks aga omad reeglid.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:20
Postitas grimes
Algselt postitas: motamees
Algselt postitas: grimes
Aga kui ma veekeetjaga ka keedan paar korda kasvõi. Kas ikka ei või selle väikese koguse panna. Ja kas on võimalus hiljem täiesti uus hape sisse panna.
EI ! Ja ära kauplegi.
Ok eks ma siis rohkem ei kauple :D
Äitähh kiirete vastuste eest. Muidu oleks ma võibolla homme uut akut pidanud ostma minema. Ja eks ma lähen vaatan teinekord poes ja osta siis seda testileeritud vett.
Aga kas ma nüüd võin seda akut mitu päeva laadida. Et seni kui nulli läheb. Või ta ei lähegi nulli.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:23
Postitas motamees
Ei pea nulli minema. Kui nulli läheb, tõsta ühe augu võrra edasi. 1A võid laadida kasvõi nädala.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:24
Postitas grimes
Käisin vaatasin uuesti aku üle. Mullitas vaiksemini kuid siiski mulle on suht palju. Või peabgi. Nad ei pritsi. Seal on palju väikeseid mullikessi ja ka mõningad suuremad mullid. Seier oli 2-he peal.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:26
Postitas grimes
Algselt postitas: motamees
Ei pea nulli minema. Kui nulli läheb, tõsta ühe augu võrra edasi. 1A võid laadida kasvõi nädala.
Aga kas lõppkokkuvõttes peaks olema mul se paremas esimeses augus. Et korralikult täis saaks. Aga siis hakkab ju jälle kõvasti mullitama ja võibgi pauk käia.

Postitatud: 12 Jaan 2006 01:33
Postitas motamees
Algselt postitas: grimes
Aga kas lõppkokkuvõttes peaks olema mul se paremas esimeses augus. Et korralikult täis saaks. Aga siis hakkab ju jälle kõvasti mullitama ja võibgi pauk käia.
Ise küsid, ise vastad.
Loe teema algusest peale uuesti läbi.
Üks:puzzled jõuab rohkem küsida, kui kümme tarka vastata.

Postitatud: 12 Jaan 2006 09:27
Postitas logman
Mota väsis ära ja õigusega....
Kui aku täis saab ,siis ei ole sul ju enam mingit vajadust sinna viimasesse auku ühendada. Võid ju proovida (proovida võib) ,aga korras akuga A eriti ei tõuse.
Saan aru ,et üritad nüüd kogu aeg jälgida pingsalt A-d ja voolu langedes tõstad kahvlit aina edasi...kuni keemahakkamiseni(!). Nii ta umbes käibki ,aga vaevalt sa viimase auguni jõuad ,sest ennem läheb keema.
Kui A maas ja aku vaikselt mulksub ,siis aitab!!!
Mota pakutud 1A pikaks laadimiseks väga hea ,olen pika laadimise juures (aega peab olema) samuti teinud.

Koolifüüsikast ju teada ,et laadimisel toimub n.ö.elektronide (või olid need prootonid?-vahet pole ,ei mäleta...)tagasikolimine oma algsele paiknemiskohale. Mida rahulikumalt me nad ringi kolime ,seda valutum neil on olla ja seda kauem aku kestab.

Postitatud: 12 Jaan 2006 11:01
Postitas kenu
VA-2 on jah jääva pingega laadija, st mida rohkem aku on täis (suurem pinge), seda väiksemat voolu annab. Vana akut pole kunagi mõtet üle 1-2A laadida, sest kipub ikka keema, sest elektroodid kulunud ja voolu pole kuhugi panna, hakab keema, mullitamine aga lõhub plaate. Laadimise ajal mingit intensiivset keemist küll ei tohi olla, üksikud mullid võivad ainult eralduda.

Mäletan ka ähmaselt vene ajast elektrolüüdi vahetust. Küllalt palju jamamist. Kõigepealt treeniti akut. Laaditi täis ja siis pirn taha ning tühjaks (9V)(et plaatidest sitta välja saada). Seda midagi 5-6 korda. Siis puuriti kõigi purkide põhja auk, kus lasti vana elektrolüüt välja, seejärel loputati vihma/destveega purgid läbi, siis aukudesse vint ning keerati poldid sisse. Seejärel uus elektrolüüt ja laadimine.
Praegu on akud nii odavad ja töökindlad, et vaevalt keegi viitsib enam jännata. Vene ajal oli aku defitsiit (nooremad inimesed ei tea vist selle sõna tähendust).