võib siis teema lukku panna kuna sain pmtslt vastuse kätte
Xenoni seaduslikus...?
Xenoni seaduslikus...?
- siim789
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 734
- Liitunud: 07 Apr 2006 18:56
- Asukoht: Rapla, Alu
- Autod: Vaz 2107 90a, Ford Taunus 81a, BMW e39 530dA Touring 00a
Xenoneid pakutakse siin üsna hea hinnaga:
http://www.streetrace.org/foorum/viewto ... 15&t=83255
Ja xenoni installi puhul minu teada on pirni soklid täpselt samad nagu tavaline H4, H1 jne. Niiet reflektoril ei pea midagi muutma, pirni tulev vool jõuab sinna ainult läbi juhtbloki.
http://www.streetrace.org/foorum/viewto ... 15&t=83255
Ja xenoni installi puhul minu teada on pirni soklid täpselt samad nagu tavaline H4, H1 jne. Niiet reflektoril ei pea midagi muutma, pirni tulev vool jõuab sinna ainult läbi juhtbloki.
-
cCozmonauT
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 644
- Liitunud: 20 Okt 2003 21:14
- Asukoht: Saku/Haapsalu
- Autod: BMW V8, Pontiac V8
- Kontakt:
ta ei tellinud sealt Xenon tulesi. ta tellis Hella kataloogi alusel lihtsalt uued tuled kopikale, Hella vabrik on aga teatavasti Saksamaal, seega pidid need tuled kah saksast tulema. xenonid ostis eestist ja pani ise külge. eestis pannakse Xenoneid juba rolleritele, asi neid siis kopika tuledesse keerata, eriti kui komplektid saab juba kommiraha eest kätte.Algselt postitas: corrado
Aga miks mul on tunne et 01 tuled sellised on hirmkallid?
masuurik tellis vist vabsjee saksamaalt:yllatunud
pakun et julgelt üle 50% ise xenonid paigaldanud autodest ei vasta nõuetele, pole pesureid ega midagi. pannakse valuveljed alla ja spoilad külge, ka need on ju keelatud - ikka tehakse.
[Muudetud: 10-3-2008 CozmonauT]
Kui kõik ksenoonlaternate komponendid omavad eurosertifikaati siis võib neid ka paigaldada. Tihti unustatakse, et H pesaga ksenoonpirnidel eurosertifikaat puudub.
Omades nii tehase poolt paigaldatud ksenoonlaternatega kui ka halogeenidega autot pean mainima, et isiklikult eelistan korraliku reflektoroptikaga halogeenpirnidega laternaid kuna neil ei ole silmi väsitavat selget valguse ja pimeduse vahelist piiri. Kusjuures korralik ümar reflektor nagu 01-l on minu arvates parim, neid küll uutel autodel enam ei ole. Samas on viletsaimad läätsoptikaga halogeenpirnidega laternad kuna väikseimgi mustus tuleklaasil muudab nende valgusjõu olematuks.
Omades nii tehase poolt paigaldatud ksenoonlaternatega kui ka halogeenidega autot pean mainima, et isiklikult eelistan korraliku reflektoroptikaga halogeenpirnidega laternaid kuna neil ei ole silmi väsitavat selget valguse ja pimeduse vahelist piiri. Kusjuures korralik ümar reflektor nagu 01-l on minu arvates parim, neid küll uutel autodel enam ei ole. Samas on viletsaimad läätsoptikaga halogeenpirnidega laternad kuna väikseimgi mustus tuleklaasil muudab nende valgusjõu olematuks.
- Moss
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 1069
- Liitunud: 25 Mär 2003 15:06
- Asukoht: Siuntio, Soome
- Autod: erinevad illegaalid
- Kontakt:
Sa rõhud koguaeg sellele Riigiteatajale. Äkki tuled inimestele vastu ja tood välja, millisteel seaduse lõikudele toetudes Sa oma masinale ksenoonid ette panid, tagumise stange ning ukselingid ära kaotasid? Ilma faktideta on ka Sinu jutt lihtsalt soe aur, ei muud. Huvi pakub ka esiuste klaaside läbipaistvusprotsent. Sportrool, -istmed vist olid samuti selle Ladal olemas. Kas ise lisatud tagumisel stab. vardal on vajalikud sertifikaadid olemas?Algselt postitas: dasf
Eks ametnikke on erinevaid ja autoalane harimine ka erinev.Päris paljudel sõpradel on paigaldatud xenonid ja auto vanus kõvasti üle 15 aasta pole probleemi olnud ,sest meie õigussüsteem töötab ikka seaduste järgi. Ja kui te ennast harida tahate siis lugege riigiteatatajat.
Ei midagi isiklikku.
[Muudetud: 10-3-2008 Moss]
[Muudetud: 10-3-2008 Moss]
-
ddasf
- Postitusi: 1057
- Liitunud: 12 Veebr 2003 15:05
- Asukoht: järvamaa-Tallinn
- Autod: 2x2105 2xBMW
- Kontakt:
to Moss: loe ja õpi Kood 224. Lähi- ja kaugtulelaternad, mille lampide valgusvoog ületab 2000 lm
Nõuded: 1) lampe, mille valgusvoog on üle 2000 lm (gaaslahenduslambid ja näiteks hõõglambid HIR1, H9 tüüpi), on lubatud kasutada kaugtulelaternates ja ainult ebasümmeetrilise valgusjaotusega lähitulelaternates;
2) alates 1. oktoobrist 2000. a esmakordselt kasutusele võetud gaaslahenduslampidega M ja N kategooria sõidukil ja alates 10. juulist 2011. a esmakordselt kasutusele võetud hõõglampidega, mille valgusvoog ületab 2000 lm, M ja N kategooria sõidukil, peab lähitule laternate valgusvihu kõrguse reguleerimine, sõltuvalt kere asendist, toimuma automaatselt ja sõidukil peab olema laternate hajutiklaasi puhasti;
[RTL 2007, 96, 1605 ? jõust. 21.12.2007]
3) gaaslahenduslambiga laternatel peab kaugtulelt lähitulele ümberlüliv seade tagama, et seadme rikke korral oleks sisse lülitatud lähituli. Ümberlülitusmehhanism peab välistama tulede vahepealsesse asendisse lülitatuse võimaluse;
4) igas lähitulelaternas võib olla ainult üks gaaslahendusvalgusallikas.
Nõuded: 1) lampe, mille valgusvoog on üle 2000 lm (gaaslahenduslambid ja näiteks hõõglambid HIR1, H9 tüüpi), on lubatud kasutada kaugtulelaternates ja ainult ebasümmeetrilise valgusjaotusega lähitulelaternates;
2) alates 1. oktoobrist 2000. a esmakordselt kasutusele võetud gaaslahenduslampidega M ja N kategooria sõidukil ja alates 10. juulist 2011. a esmakordselt kasutusele võetud hõõglampidega, mille valgusvoog ületab 2000 lm, M ja N kategooria sõidukil, peab lähitule laternate valgusvihu kõrguse reguleerimine, sõltuvalt kere asendist, toimuma automaatselt ja sõidukil peab olema laternate hajutiklaasi puhasti;
[RTL 2007, 96, 1605 ? jõust. 21.12.2007]
3) gaaslahenduslambiga laternatel peab kaugtulelt lähitulele ümberlüliv seade tagama, et seadme rikke korral oleks sisse lülitatud lähituli. Ümberlülitusmehhanism peab välistama tulede vahepealsesse asendisse lülitatuse võimaluse;
4) igas lähitulelaternas võib olla ainult üks gaaslahendusvalgusallikas.
- logman
- Ladaklubi Liige
- Postitusi: 4004
- Liitunud: 29 Nov 2004 23:46
- Asukoht: Mulgi ja Sakala vahel vibreerin
- Autod: 1,3 "vasmjorka", 1,2 "kopeika", 1,4d vollwaagen
- Kontakt:
Lisaks siia juurde Dasfi poolt kirjutatule ka hetkel kehtivast määrusest https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12896328 kaks tähtsat punkti, mida tasub silmas pidada, et kõik oleks korrektne:Algselt postitas: dasf
Mina panin ka oma autole xenod ja riigiteatajas on olemas punkt kus tohib paigaldada sõidukitele gaas valgusteid. Rahvakeeli Xenoneid sõidukitele mis on väljalaske aastaga 2000 ja vanemad ei pea olema tulede automaatset reguleeringut ja pesureid. niiet lugege seadust ja siis oskate oma õiguste eest seista. Vot:kuri Mida te tühja siin tõmblete
Kood 224.
...
3) gaaslahenduslambiga laternatel peab kaugtulelt lähitulele ümberlüliv seade tagama, et seadme rikke korral oleks sisse lülitatud lähituli. Ümberlülitusmehhanism peab välistama tulede vahepealsesse asendisse lülitatuse võimaluse;
4) igas lähitulelaternas võib olla ainult üks gaaslahendusvalgusallikas.
Aga ei tasu kunagi unustada seda, et....
Grupp 2
Valgustusseadmed
....
2) laternad peavad olema koostatud nende ehituses ettenähtud lampidest, optilistest elementidest ja hajutiklaasidest
ja
....
6) võib kasutada ainult selle sõiduki variandi ehituses ettenähtud laternaid. 1990. a või hiljem valmistatud M ja N kategooria sõiduki lähi- ja kaugtule laternate optilised elemendid peavad vastama E-reeglile nr 1, nr 5, nr 8, nr 20, nr 31, nr 98, nr 112, nr 113 või direktiivile 76/761/EMÜ. Laternates kasutatavad lambid peavad vastama E-reeglile nr 37 või nr 99. ARK võib põhjendatud juhtudel lubada kasutada teistele sõidukitele ette nähtud laternaid tingimusel, et nende optilised elemendid, lambid ja laternate paigutus vastavad nõuetele.
Need lisatud punktid võivad anda põhjuse norimiseks ja võimalikeks vaidlusteks teel korda pidavate ametnike ja TÜV-d läbiviivate töötajatega.
Harigem end ja olgem siis selleks kõigeks valmis.
-
cCozmonauT
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 644
- Liitunud: 20 Okt 2003 21:14
- Asukoht: Saku/Haapsalu
- Autod: BMW V8, Pontiac V8
- Kontakt:
ah tehke mis tahate. muidugi saan aru, et peab enda õigustele kindlaks jääma, aga fakt on see, et kui politsei (enamus siiski jah) tahab, siis nad väänavad millegi eest ikka ära. ja need kes on enda õigustele kindlaks jäänud, on saanud trahvi, ei ole hiljem seda vaidlustama hakanud, sest EP ei viitsi või ei taha nende asjadega ikka tegeleda, mistõttu ei jõua me nii kuskile. ning eesti seadused on kah kõik sellised kahe otsaga asjad kus iga asja saab mitmeti tõlgendada.
minu teemavälise arutluse lõpp
/me paneb enda autole lähiajal Xenonid külge kuna mul on niigi ükspuha
minu teemavälise arutluse lõpp
/me paneb enda autole lähiajal Xenonid külge kuna mul on niigi ükspuha
- logman
- Ladaklubi Liige
- Postitusi: 4004
- Liitunud: 29 Nov 2004 23:46
- Asukoht: Mulgi ja Sakala vahel vibreerin
- Autod: 1,3 "vasmjorka", 1,2 "kopeika", 1,4d vollwaagen
- Kontakt:
Nõnnaviisinii....
Peab tegema endale asjad selgeks, muidu ei tule varsti teedel liiklemisest midagi välja
Kõik, kes lugenud pealiskaudselt Riigi Teatajast eelpool lingitud osa (lingin veel
) https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12896328 ja teinud, kordan, pealiskaudse lugemise põhjal järelduse, et nüüd võib oma 19xx aasta x-rimakale esilaternatesse pookida turult sebitud suvalised gaaslahendusel töötavad nn. Xenon lambid, siis kahjuks panete kõvasti oma mõtlemisega pange/ämbrisse.
Esmalt tasub näha natuke vaeva ja uurida, millest autode esilaternad koosnevad. Alustada võiks klaasist ja sellest, mis sinna klaasi peale kirjutatud on. Ma arvan, et kui see osa enesele selgeks teha, siis juba hakkab kuskilt midagi koitma ja edasine uurimine ei pea tingimata vajalik olema ning palju raha jääb teie taskusse paremaid päevi ootama.
Tavalise laterna klaasilt leiame kindlasti sellise asja nagu laterna tunnustähe. Enamustel ladadel peaks olema C ja R täht.
Tõlgime tolle koodi nüüd lahti:
C - lähituli.
R - kaugtuli.
Avastasime, et selles laternas on ühes ja samas elemendis ühildatud lähi- ja kaugtuli.
Vaz-2106 ja -03 sisemistel laternaklaasidel peaks olema loogiliselt võttes ainult R ja välimistel klaasidel nii C kui ka R.
Lisaks on kindlasti olemas ringi või ristküliku sees täht E koos pisikese numbriga.
See tähendab, et latern omab vastavust E-reeglile (reeglite loetelu ei hakka siia kirja panema - jube pikk) ning tüübikinnitust ja number näitab, milline EÜ riik sellisele laternale "õigused andis".
Numbrid tähendavad:
1 Saksamaa
2 Prantsusmaa
3 Itaalia
4 Madalmaad
5 Rootsi
6 Belgia
9 Hispaania
11 Ühendkuningriik
12 Austria
13 Luksemburg
17 Soome
18 Taani
21 Portugal
23 Kreeka
IRL Iirimaa
Lisaks on selle E tähe juures veel üks pisike neljakohaline numrikombinatsioon, mis asub ristküliku või ringi lähedal ning mille ees on kaks numbrit tähistamaks EÜ tüübikinnituse andmise kuupäeval direktiivi 76/761/EMÜ asjakohases lisas tehtud viimase olulise tehnilist laadi muudatuse järjenumbrit. . Kogu kombinatsioon tähendab tüübikinnituse numbrile vastavat baaskinnitusnumbrit.
E tähe juures asub veel üks suur kahe- või kolmekohaline number. Näiteks 17,5 ; 20 jne. See on kaugtule laterna referentsarv. Ka sellel numbril on kindel tähendus.
30 näiteks tähendab, et laterna kaugtule maksimaalne valgustugevus on vahemikus 86250-101250 cd (kandelat). Tugev, jaaa...
20 jälle, et kaugtule maksimaalne valgustugevus on vahemikus 52500-67500 cd. Ka päris tugev, on-on...
Olgu siinkohal öeldud, et kõikide sõiduautole paigaldatud laternate (mõeldud just lisakaugtelede paigaldamisel) referentsarvude summa ei tohi ületada numbrit 75.
Toonitan, et referentsarv annab tootjapoolse garantii selle kohta, et see kindel latern ei anna välja suuremat valguskiirgust, kui laternal märgitud. See garantii kehtib vaid ja ainult juhul, kui laternas kasutatakse täpselt ja ainult ettenähtud valgusallikat.
Millist valgusallikat siis kasutada?
Ka see, millist lampi millises laternas võib kasutada, et õiged kandelad kehtiksid, on laterna klaasil kirjas.
Siin nad on, need kurjad ja kuulsad tähed, millede tõttu korraliku koolituse saanud liiklusjärelvalve või TÜV läbiviija teile valede lampide kasutamise eest n.ö. koti pähe tõmbab.
S - mootorsõidukite esilamplaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat
H - mootorsõidukite esilaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat ja mis on varustatud H1, H2, H3, HB3, HB4, H7 ja/või H8 kategooria halogeenlampidega
HS - mootorsõidukite halogeenlamplaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat
D - mootorsõidukite esilaternad, mis on varustatud gaaslahendusvalgusallikatega
Kõik need laternatüübid peavad veel ise omakorda vastama väga keerulistele tehnilistele tingimustele. Ma ei hakka neid siia eraldi välja tooma, sest see enam suurt juurde ei anna ega olukorda ei muuda.
Pika ja keerulise jutu lõpetuseks, head xenonite ihkajad ja kasutajad, vaadake järgi, kas teie autol olevate põhikaugtule laternate referentsarvud on summalt kokku >60 või kas latern omab laterna liigi märgistuse kombinatsiooni, milles sees D täht. DRC näiteks...
Kui ühte või kumbagi neist tingimustest pole täidetud, siis pidage liigeldes hinge kinni, sest vaatamata haledatele palkadele võib politseionu saada ühel päeval pisut targemaks ja vaba aja tekkimisel juhuslikult süveneda euroseaduste ja -direktiivide rägastikku täpselt nii nagu mina juba paar päeva teinud olen.
Peab tegema endale asjad selgeks, muidu ei tule varsti teedel liiklemisest midagi välja
Kõik, kes lugenud pealiskaudselt Riigi Teatajast eelpool lingitud osa (lingin veel
Esmalt tasub näha natuke vaeva ja uurida, millest autode esilaternad koosnevad. Alustada võiks klaasist ja sellest, mis sinna klaasi peale kirjutatud on. Ma arvan, et kui see osa enesele selgeks teha, siis juba hakkab kuskilt midagi koitma ja edasine uurimine ei pea tingimata vajalik olema ning palju raha jääb teie taskusse paremaid päevi ootama.
Tavalise laterna klaasilt leiame kindlasti sellise asja nagu laterna tunnustähe. Enamustel ladadel peaks olema C ja R täht.
Tõlgime tolle koodi nüüd lahti:
C - lähituli.
R - kaugtuli.
Avastasime, et selles laternas on ühes ja samas elemendis ühildatud lähi- ja kaugtuli.
Vaz-2106 ja -03 sisemistel laternaklaasidel peaks olema loogiliselt võttes ainult R ja välimistel klaasidel nii C kui ka R.
Lisaks on kindlasti olemas ringi või ristküliku sees täht E koos pisikese numbriga.
See tähendab, et latern omab vastavust E-reeglile (reeglite loetelu ei hakka siia kirja panema - jube pikk) ning tüübikinnitust ja number näitab, milline EÜ riik sellisele laternale "õigused andis".
Numbrid tähendavad:
1 Saksamaa
2 Prantsusmaa
3 Itaalia
4 Madalmaad
5 Rootsi
6 Belgia
9 Hispaania
11 Ühendkuningriik
12 Austria
13 Luksemburg
17 Soome
18 Taani
21 Portugal
23 Kreeka
IRL Iirimaa
Lisaks on selle E tähe juures veel üks pisike neljakohaline numrikombinatsioon, mis asub ristküliku või ringi lähedal ning mille ees on kaks numbrit tähistamaks EÜ tüübikinnituse andmise kuupäeval direktiivi 76/761/EMÜ asjakohases lisas tehtud viimase olulise tehnilist laadi muudatuse järjenumbrit. . Kogu kombinatsioon tähendab tüübikinnituse numbrile vastavat baaskinnitusnumbrit.
E tähe juures asub veel üks suur kahe- või kolmekohaline number. Näiteks 17,5 ; 20 jne. See on kaugtule laterna referentsarv. Ka sellel numbril on kindel tähendus.
30 näiteks tähendab, et laterna kaugtule maksimaalne valgustugevus on vahemikus 86250-101250 cd (kandelat). Tugev, jaaa...
20 jälle, et kaugtule maksimaalne valgustugevus on vahemikus 52500-67500 cd. Ka päris tugev, on-on...
Olgu siinkohal öeldud, et kõikide sõiduautole paigaldatud laternate (mõeldud just lisakaugtelede paigaldamisel) referentsarvude summa ei tohi ületada numbrit 75.
Toonitan, et referentsarv annab tootjapoolse garantii selle kohta, et see kindel latern ei anna välja suuremat valguskiirgust, kui laternal märgitud. See garantii kehtib vaid ja ainult juhul, kui laternas kasutatakse täpselt ja ainult ettenähtud valgusallikat.
Millist valgusallikat siis kasutada?
Ka see, millist lampi millises laternas võib kasutada, et õiged kandelad kehtiksid, on laterna klaasil kirjas.
Siin nad on, need kurjad ja kuulsad tähed, millede tõttu korraliku koolituse saanud liiklusjärelvalve või TÜV läbiviija teile valede lampide kasutamise eest n.ö. koti pähe tõmbab.
S - mootorsõidukite esilamplaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat
H - mootorsõidukite esilaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat ja mis on varustatud H1, H2, H3, HB3, HB4, H7 ja/või H8 kategooria halogeenlampidega
HS - mootorsõidukite halogeenlamplaternad, mis kiirgavad asümmeetrilist lähituld või kaugtuld või mõlemat
D - mootorsõidukite esilaternad, mis on varustatud gaaslahendusvalgusallikatega
Kõik need laternatüübid peavad veel ise omakorda vastama väga keerulistele tehnilistele tingimustele. Ma ei hakka neid siia eraldi välja tooma, sest see enam suurt juurde ei anna ega olukorda ei muuda.
Pika ja keerulise jutu lõpetuseks, head xenonite ihkajad ja kasutajad, vaadake järgi, kas teie autol olevate põhikaugtule laternate referentsarvud on summalt kokku >60 või kas latern omab laterna liigi märgistuse kombinatsiooni, milles sees D täht. DRC näiteks...
Kui ühte või kumbagi neist tingimustest pole täidetud, siis pidage liigeldes hinge kinni, sest vaatamata haledatele palkadele võib politseionu saada ühel päeval pisut targemaks ja vaba aja tekkimisel juhuslikult süveneda euroseaduste ja -direktiivide rägastikku täpselt nii nagu mina juba paar päeva teinud olen.
- logman
- Ladaklubi Liige
- Postitusi: 4004
- Liitunud: 29 Nov 2004 23:46
- Asukoht: Mulgi ja Sakala vahel vibreerin
- Autod: 1,3 "vasmjorka", 1,2 "kopeika", 1,4d vollwaagen
- Kontakt:
Kuule sina, D-märgistusega tuluke. Loe tähelepanelikumalt ja tee ükskord lambil ja laternal vahet.
Ütle mulle pood, kust saad sa osta 2101-le üks-ühele sobiva D-märgistusega laterna, kuhu võib paigaldada gaaslahendusel töötava lambi ehk xenoni.
Näe, panen siia ühe nigela pildi mitsu maasturi vasakpoolsest esilaternast, millel markeering, et saab kasutada nii H4 kui ka xenon lampi. Viimast muidugi juhul, kui see masin on võetud kasutusse varem kui 01. oktoober 2000, sest automaatset kõrguse regulaatorit konkreetsel masinal pole, samuti puuduvad tulede pesurid.
H4 - vist ei vaja selgitamist (loe eestpoolt, kui aru ei saa)
D2R - biksenon keelatud, ksenon võib olla ainult kaugtulena kasutusel.
[Muudetud: 11-3-2008 logman]
Ütle mulle pood, kust saad sa osta 2101-le üks-ühele sobiva D-märgistusega laterna, kuhu võib paigaldada gaaslahendusel töötava lambi ehk xenoni.
Näe, panen siia ühe nigela pildi mitsu maasturi vasakpoolsest esilaternast, millel markeering, et saab kasutada nii H4 kui ka xenon lampi. Viimast muidugi juhul, kui see masin on võetud kasutusse varem kui 01. oktoober 2000, sest automaatset kõrguse regulaatorit konkreetsel masinal pole, samuti puuduvad tulede pesurid.
H4 - vist ei vaja selgitamist (loe eestpoolt, kui aru ei saa)
D2R - biksenon keelatud, ksenon võib olla ainult kaugtulena kasutusel.
[Muudetud: 11-3-2008 logman]

-
tTarts
- Ladaklubi Liige
- Postitusi: 482
- Liitunud: 06 Nov 2003 17:39
- Asukoht: valga
- Autod: Vaz 2101
- Kontakt:
Enda masinatelt leidsin ,siis järgmised kombinatsioonid laternatelt
Lada (Hella) r.r.arv 20 AHR HC/R
Vectra (Hella) r.r.arv 20 HC/R A
BMW E39 (Hella) r.r.arv 25 HC HR DC
Seega vaid viimane legaalne.Loodan ,et ei jää korrakaitsjate hambusse,peab hoidma madalat profiili!
Lada (Hella) r.r.arv 20 AHR HC/R
Vectra (Hella) r.r.arv 20 HC/R A
BMW E39 (Hella) r.r.arv 25 HC HR DC
Seega vaid viimane legaalne.Loodan ,et ei jää korrakaitsjate hambusse,peab hoidma madalat profiili!
Aga Sankt-Peterburis pidi selline vinge minetitegija baba elama,et imeb Lada kasvõi -30C juures sumbutitoru kaudu käima.