Mootori ja erinevate elektrisüsteemide korrasoleku kontrollimine
Postitatud: 26 Jaan 2008 19:34
Kuna sattus selline raamat nagu "Traktorite ja autode tehniline diagnostika" siis mõtlesin et jagan seda foorumi kaaslastega. Kirjutan need mis enda arust kõige tähtsamad ning mida kõige lihtsam teostada.
Üldised parameetrid mille järgi hinnata:
1) heitgaaside värvus
2)müra iseloom(mootori kuulamine)
3)mootori käivitamise aeg
4)karterisse tungivate gaaside hulk
5)õlirõhk õlimagistraalis
Kui need on korras siis võib õelda et mootor on tõenäoliselt korras.
1) Heitgaaside värvus:
Korras mootoril on need suitsuta. Suitsusus viitab ebanormaalsele mootori tööle.
Must suits- Kütuse mitte täielik põlemine järgmistel põhjustel: õhuhulga vähenemine mustunud õhufiltri pärast; gaasijaotusfaaside nihkumine; suurenenud kütuse etteanne; rikked gaasijaotusmehhanismis, liiga kõrge ujuki tase jne.
Valge suits- kompressiooni vähenemine hülsi-kolvigrupi kulumise tagajärjel; silindrisse satub jahutusvedelikku jne.
Sinine suits-karteriõli põlemine liiga kõrge õlitaseme korral; õlirõngaste kulumine või kinnitagitumine;hülsside suur ovaalsus; suur lõtk klapisääre ja juhtpuksi vahel;klapisääre tihenduskummide vananemine jne.
Mootori heitgaaside suitsuse määramiseks võib kasutatada lihtsat raami mille vahel on paber. Heitgaaside jäljend võetakse nii et see pannakse risti gaaside voolusuunaga, kaugus toru läbimõõt.
Hallikaskollased laigud näitavad õli olemasolu heitgaasides
Hallikaspruunid laigud viitavad kütuse olemasolu heitgaasides
Veetilgad näitavad vee olemasolu heitgaasides.
Karterisse tunginud gaasid näitavad hülsi-kolvigrupi kulumist, seega mida rohkem gaase karteris seda rohkem on kulunud, saab katsetada lihtsal viisil:Keerata õlikork lahti , aga jätta see sinna peale, tõsta mootori põõrdeid ning kui ma hüppab siis on üsna kulunud, kui mitte, ei ole veel hullu.
Mootori kuulamine:
Kuulatakse stetoskoobiga aga seda saab asendada ka näiteks 50x50mm prussijupiga ning üks ots toetada mootori kuulamis piirkonda ning teine ots kuulmeluu juurde(vastu lõualuud oli vist)
Väntvõlli tugilaagrite kulumisega kaasneb tume, madalatooniline heli mootori karteri alumises osas. Heli tugevneb kui suurendada põõrdeid või koormust mootoril.
Kepsulaagrite kulumise heli on nõrgem kui tugilaagrite oma. Tavaliselt rütmiline, keskmise tooniga. Heli tugevneb tunduvalt koormuse suurendamisega ning kaob täielikult silidri tööst väljalülitamisega.
Kolvisõrme poolt tekitatav heli on rütmiline , kõrgetooniline, metalse kõlaga, ning on kuulda silindrite paiknemise piirkonnas. See esineb tavaliselt kahel põhjusel:liiga varajane süüde või ebaõige kütuse eeletteandenurk, võib olla ka suurenenud lõtkud kolvisõrme pukside ning kolvisõrme vahel
Kui mootorist on kuulda peale käivitamist heli mis sarnaneb koputamist vastu savist anumat ja mootori soojenemisel see väheneb siis on tegemist liiga suure lõtkuga kolvi ja silindri vahel.
Kui mootori töötamisel väikestel ning keskmistel põõretel on kuulda plokikaane piirkonnas klappide paiknemispiirkonnas esinev metalne, kõrgetooniline ja sage heli(tiksumine) siis on klapid valesti reguleeritud(0,15mm)
Kompressiooni määramine:
Väntvõlli põõratakse 10-12 põõret(või kuni kompressomeetri osuti seisma jääb), kontrollimist on soovitatav teha 2-3 korda.
Erinevus ei tohi olla üle 1kgf/cm2
Kompressiooni vähenemise põhjust saab määrata õli valamisega silindrisse(20-30cm3) Kui sellega kompressioon suurenes siis on kulunud hülsi-kolvigrupp, kui ei siis on viga kas plokikaane tihendis või klappides.
Normaalse rõhu silindris saab arvutada järgmise valemiga:
Pst=1,55xL-2,35
Kus L on mootori surveaste.
Lubatud on konkreetselt Vaz 2101 2103 ja teistel tavamootoritel(millel on surveaste 8,5) on: 11,5-12 kgf/cm2 piirväärtus on 7,5 kgf/cm2
Karteriõli kulu viitab, et kulunud kolvi-hülsigrupp läheneb piirväärtusele, piirväärtus on 4,5% kulutavast kütusest. Määratakse 100km läbimisega.
Väntvõlli laagrite ja tihendite rikked.
Kui töösoojal mootoril koormuse all(mitte tühikäigul) langeb õlirõhk alla 0,8 kgf/cm2 siis on ilmselt tegemist suurenenud radiaal lõtkuga. Seda saab lihtsal viisil kontrollida kalibreeritud 12-15mm laiuse ja 0,1mm paksuse metallist lehega. Leht määritakse mootori õliga kokku ning paigaldatakse vänvõlli ning laagriliua vahele, pingutatakse ettenähtud momendiga(44-55 Nxm) ja see järel proovitakse kas vänvõll põõrdub raskelt või ültse mitte, siis on lõtk veel lubatud piirides.
Õlitussüsteemi kontrollimine
Õli taset ei kontrollita mitte enne kui 5 min. pärast mootori seiskamist. Normaal rõhud on 3,5-4,5 kgf/cm2 maksimaal põõretel, 0,4-0,8 kgf/cm2 põõretel 700-800.
Kui õli on läikega must siis vajab vahetamist.
Kondensaatorit saab kontrollida lihtsal viisil, ühendada valgusvoolu võrku järjestikku lambiga, kui lamp süttib on kondensaator rikkis.
Süüteküünlad
Elektroodi vahe 0,5-0,6mm
Normaalne süüteküünal on:
Isolaator on kattunud õhukese helepruuni sademega, elektroodidel ei ole näha kulumis jälgi, korpus on puhas, küünal on töötanud õigel soojusreziimil, mootori kolvigrupp on korras.
Kulunud süüteküünal:
Elektroodid on kulunud, kaetud pruunika oksiidiga. Isolaatori alumisel osal on murenemisjäljed-küünal on oma aja ära töötanud.
Tahmunud süüteküünal:
Kuiv tolm katab isolaatorit, elektroodid ja korpust. Põhjused: Mittesobiv hõõgarv(vaz-idel on see 17);vale pilu elektroodide vahel(0,5-0,6mm);kõrgepingete, kondensaatori ja katkesti jaoturi rikked; liialt rikas küttesegu; mustunud õhupuhasti; mootori töötamine madalatel põõretel kaua aega.
Õlitunud süüteküünal
Põhjus: kolvigrupi suur kulumine, või ei ole kolvirõngad sisse töötanud.
Ülekuumenenud küünal:
Elektroodid on tugevasti korrodeerunud, valkjad laigud. Põhjus: liiga väike höögarv; vale eelsüütenurk; mittesobiv oktaanarvuga bensiin; liialt lahja küttesegu ja mootori ülekuumenemine.
Varasel süütel töötanud süüteküünal:
Elektoodid kulunud, küünla korpusel ja isolaator säärel on kuiva tahma ja tuha laike.
Tervitustega Villu
[Muudetud: 30-1-2008 Villem666]
Üldised parameetrid mille järgi hinnata:
1) heitgaaside värvus
2)müra iseloom(mootori kuulamine)
3)mootori käivitamise aeg
4)karterisse tungivate gaaside hulk
5)õlirõhk õlimagistraalis
Kui need on korras siis võib õelda et mootor on tõenäoliselt korras.
1) Heitgaaside värvus:
Korras mootoril on need suitsuta. Suitsusus viitab ebanormaalsele mootori tööle.
Must suits- Kütuse mitte täielik põlemine järgmistel põhjustel: õhuhulga vähenemine mustunud õhufiltri pärast; gaasijaotusfaaside nihkumine; suurenenud kütuse etteanne; rikked gaasijaotusmehhanismis, liiga kõrge ujuki tase jne.
Valge suits- kompressiooni vähenemine hülsi-kolvigrupi kulumise tagajärjel; silindrisse satub jahutusvedelikku jne.
Sinine suits-karteriõli põlemine liiga kõrge õlitaseme korral; õlirõngaste kulumine või kinnitagitumine;hülsside suur ovaalsus; suur lõtk klapisääre ja juhtpuksi vahel;klapisääre tihenduskummide vananemine jne.
Mootori heitgaaside suitsuse määramiseks võib kasutatada lihtsat raami mille vahel on paber. Heitgaaside jäljend võetakse nii et see pannakse risti gaaside voolusuunaga, kaugus toru läbimõõt.
Hallikaskollased laigud näitavad õli olemasolu heitgaasides
Hallikaspruunid laigud viitavad kütuse olemasolu heitgaasides
Veetilgad näitavad vee olemasolu heitgaasides.
Karterisse tunginud gaasid näitavad hülsi-kolvigrupi kulumist, seega mida rohkem gaase karteris seda rohkem on kulunud, saab katsetada lihtsal viisil:Keerata õlikork lahti , aga jätta see sinna peale, tõsta mootori põõrdeid ning kui ma hüppab siis on üsna kulunud, kui mitte, ei ole veel hullu.
Mootori kuulamine:
Kuulatakse stetoskoobiga aga seda saab asendada ka näiteks 50x50mm prussijupiga ning üks ots toetada mootori kuulamis piirkonda ning teine ots kuulmeluu juurde(vastu lõualuud oli vist)
Väntvõlli tugilaagrite kulumisega kaasneb tume, madalatooniline heli mootori karteri alumises osas. Heli tugevneb kui suurendada põõrdeid või koormust mootoril.
Kepsulaagrite kulumise heli on nõrgem kui tugilaagrite oma. Tavaliselt rütmiline, keskmise tooniga. Heli tugevneb tunduvalt koormuse suurendamisega ning kaob täielikult silidri tööst väljalülitamisega.
Kolvisõrme poolt tekitatav heli on rütmiline , kõrgetooniline, metalse kõlaga, ning on kuulda silindrite paiknemise piirkonnas. See esineb tavaliselt kahel põhjusel:liiga varajane süüde või ebaõige kütuse eeletteandenurk, võib olla ka suurenenud lõtkud kolvisõrme pukside ning kolvisõrme vahel
Kui mootorist on kuulda peale käivitamist heli mis sarnaneb koputamist vastu savist anumat ja mootori soojenemisel see väheneb siis on tegemist liiga suure lõtkuga kolvi ja silindri vahel.
Kui mootori töötamisel väikestel ning keskmistel põõretel on kuulda plokikaane piirkonnas klappide paiknemispiirkonnas esinev metalne, kõrgetooniline ja sage heli(tiksumine) siis on klapid valesti reguleeritud(0,15mm)
Kompressiooni määramine:
Väntvõlli põõratakse 10-12 põõret(või kuni kompressomeetri osuti seisma jääb), kontrollimist on soovitatav teha 2-3 korda.
Erinevus ei tohi olla üle 1kgf/cm2
Kompressiooni vähenemise põhjust saab määrata õli valamisega silindrisse(20-30cm3) Kui sellega kompressioon suurenes siis on kulunud hülsi-kolvigrupp, kui ei siis on viga kas plokikaane tihendis või klappides.
Normaalse rõhu silindris saab arvutada järgmise valemiga:
Pst=1,55xL-2,35
Kus L on mootori surveaste.
Lubatud on konkreetselt Vaz 2101 2103 ja teistel tavamootoritel(millel on surveaste 8,5) on: 11,5-12 kgf/cm2 piirväärtus on 7,5 kgf/cm2
Karteriõli kulu viitab, et kulunud kolvi-hülsigrupp läheneb piirväärtusele, piirväärtus on 4,5% kulutavast kütusest. Määratakse 100km läbimisega.
Väntvõlli laagrite ja tihendite rikked.
Kui töösoojal mootoril koormuse all(mitte tühikäigul) langeb õlirõhk alla 0,8 kgf/cm2 siis on ilmselt tegemist suurenenud radiaal lõtkuga. Seda saab lihtsal viisil kontrollida kalibreeritud 12-15mm laiuse ja 0,1mm paksuse metallist lehega. Leht määritakse mootori õliga kokku ning paigaldatakse vänvõlli ning laagriliua vahele, pingutatakse ettenähtud momendiga(44-55 Nxm) ja see järel proovitakse kas vänvõll põõrdub raskelt või ültse mitte, siis on lõtk veel lubatud piirides.
Õlitussüsteemi kontrollimine
Õli taset ei kontrollita mitte enne kui 5 min. pärast mootori seiskamist. Normaal rõhud on 3,5-4,5 kgf/cm2 maksimaal põõretel, 0,4-0,8 kgf/cm2 põõretel 700-800.
Kui õli on läikega must siis vajab vahetamist.
Kondensaatorit saab kontrollida lihtsal viisil, ühendada valgusvoolu võrku järjestikku lambiga, kui lamp süttib on kondensaator rikkis.
Süüteküünlad
Elektroodi vahe 0,5-0,6mm
Normaalne süüteküünal on:
Isolaator on kattunud õhukese helepruuni sademega, elektroodidel ei ole näha kulumis jälgi, korpus on puhas, küünal on töötanud õigel soojusreziimil, mootori kolvigrupp on korras.
Kulunud süüteküünal:
Elektroodid on kulunud, kaetud pruunika oksiidiga. Isolaatori alumisel osal on murenemisjäljed-küünal on oma aja ära töötanud.
Tahmunud süüteküünal:
Kuiv tolm katab isolaatorit, elektroodid ja korpust. Põhjused: Mittesobiv hõõgarv(vaz-idel on see 17);vale pilu elektroodide vahel(0,5-0,6mm);kõrgepingete, kondensaatori ja katkesti jaoturi rikked; liialt rikas küttesegu; mustunud õhupuhasti; mootori töötamine madalatel põõretel kaua aega.
Õlitunud süüteküünal
Põhjus: kolvigrupi suur kulumine, või ei ole kolvirõngad sisse töötanud.
Ülekuumenenud küünal:
Elektroodid on tugevasti korrodeerunud, valkjad laigud. Põhjus: liiga väike höögarv; vale eelsüütenurk; mittesobiv oktaanarvuga bensiin; liialt lahja küttesegu ja mootori ülekuumenemine.
Varasel süütel töötanud süüteküünal:
Elektoodid kulunud, küünla korpusel ja isolaator säärel on kuiva tahma ja tuha laike.
Tervitustega Villu
[Muudetud: 30-1-2008 Villem666]