Käesolevaga teen katset tutvustada kuuluvusest hoolimata isikliku hoole all olevat sõidukit VAZ 21013. Auto kuulub minu vanaisale, on kuulunud 1987. aasta märtsikuu ostupäevast alates. Talviti pole sõiduk liigelnud, lisaks on ta aktiivsest sõitmisest juba aasta aega eemal. Auto seisab talviti kuivas garaazhis, nüüd siis ka suviti rohkem väliste mõjurite eest kaitstuna.
Mulle on klassikaline Lada olnud alati hea ja harjumuspärane sõiduvahend. Veel kümmekond aastat tagasi oligi konkreetne auto meie pere ainukeseks mootorsõidukiks, millega oma asju ajada. Hoolimata väikesest läbisõidust (~ 90 000 km) esineb autol siiski teatavaid iluvigu, sest siiamaani suhtuti temasse muidugi kui oma nostalgilisse väärtusesse, kuid siiski teatava pragmaatilise lohakusega.
Möödunud aastal mõtlesin ühtäkki sellele, et antud sõiduk võiks jääda siiski eksponaatsõidukiks. Selle mõttega soetasin vanaisale mugavuse-praktilisuse ja Lada säästmise eesmärgil väikese automaatkastiga Opeli. Osapooled on seega rahul - vanemale inimesele sai kaasaegne ja heade sõiduomadustega säästlik pill; minule jäi aga Lada, mida edaspidi hoida ja viimistleda. Kunagi on ehk potentsiaal saada need kuulsad "mustad märgid"? Eks näis.
Tehnilise koosseisu poolelt on masin originaal - midagi olemasolevat muudetud pole, lisatud samuti mitte.
Kere seisukohast leidub mitteoriginaalsust - kunagise avarii tagajärjel vahetati juhiuks, mis siiani on küll oma rolli täitnud, kuid kasutatud ukse värvitöö pole tehtud päris by the book. Üritan mingil hetkel leida korraliku tooriku ning tekitada vähe soliidsem variant.
Muus osas on auto korras. Mingi väike intsident on kas karpa või bensupumbaga - vahetevahel tekib külmkäivitusel probleem, mille lahendab gaasipedaali vajutamine maksimaalsesse kaugusesse. Olen lugenud siinse foorumi materjale ning justkui viitaks nõelklapi pidavusele. Senimaani pole viga leidnud, olgugi et ka mitmed sõltumatud (ka vanakooli spetsialistid) on andnud oma panuse.
Lisan järgnevaga mõned pildid ja kui tohib, siis ka mõned küsimused, millele kõik on oodatud vastama.
Pildil on märgata külgmise suunatule juures akuhappe plekki. Eeldan, et see on akuhape. Kas seda on võimalik ilma ülevärvimiseta eemaldada?
Teadmata põhjusel on tekkinud parema külje alumisele karbile nõgusus. Veider, kuid see defekt on ühtlaselt nõgus. Tekkinud pole ka värvikahjustust. Kas selle kordategemisel on vaja vahetada terve karbiplekk või on ehk mingit kergemat meetodit?
Tagapõlle alumine osa on võrdlemisi halvas seisus. Läbi aastate on olnud oskus tagurdada Elvas Verevi ääres kõrge bardüüri otsa. Tulemuseks on värviparanduste ning pooleldi sile alumine äär. Eeldatavasti saaks lahenduse tagapõlle tervikliku vahetamisega? Või oleks kasulikum seespoolt "taguma kukkuda" ning hiljem vaid värvimisega piirduda? Iseenesest on vigased vaid nurgapoolsed kohad.
Stange on kaa kõver, aga ta oli oluliselt hullem. Idee poolest otsin korralikku tagastanget.
Järgneval pildil paistab minu meelest kõige ebameeldivam probleem. Tagumine uks on olnud alati alumise otsaga karbile liiga lähedal. See on olnud seega tehasepoolne praak, kuid avarii käigus, kui kannatada sai juhiuks, läks asi vist veel hullemaks. Uks on nüüd päris täpselt karbiga puutes ning ukseääre värv muidugi kadunud. Kas seda vahet seal all saaks kuidagi inimlikult normeerida? Kui ust tõsta, siis sellest jääks ikkagi väga väheks (võrreldes teise poolega)
Mõned vaated salongile:
Sedapuhku küsiks, et kas keegi oskab soovitada mõnd efektiivset vahendit kunstnaha puhastamiseks? Pooridesse on kogunenud mustus, üldiselt on aga istmed puhtad ja kulumata. Uste polstrid vajaksid samuti puhastamist, kuigi tagumistele on paraku niiskuse tagajärjel tekkinud "lainetused".
Pagasi- ning mootoriruumi unustasin pildistada, kuid lähiajal saan ka seda teha. Nondes osades avaneb klassikaline vaade.
Aga küsiksin ka autopesu kohta. Ukseäärte alumised pooled, hingekinnituste kohad jms on jäänud aja jooksul üldiselt mustemaks kui ülejäänud kere, lihtsalt juurdepääs on kehvem. Kas korraliku leotuspesuga saaks need kohad täitsa puhtaks? Kui nii, siis keegi võiks soovitada Tartu kandis tegutsevat ja teadaolevalt kvaliteetset autopesulat.
Muud hetkel lisada ei oska. Igasugune kriitika ja vastused küsimustele on väga oodatud.
Tänan!
