2104, Mel, 1984
Postitatud: 15 Sept 2011 18:48
Polnud juba pea 4 aastat ühtegi Ladat ostnud ja laiemalt viimase auto lisandumisest on ka enam-vähem 3 aastat möödas. Seega oli aeg see viga parandada. Või noh nagu taoliste autodega ikka - tulevad vaat, et ise koju.
Tuttavad, keda tean juba aastaid 04ga sõitvat (õigemini tean seda autot juba poisikesest saati), pakkusid, et vanuse (83 eluaastat) tõttu enam autot ei kasuta ja soovivad sellest lahti saada. Täpsemalt oli auto seisnud juba enam kui 4 aastat. Nii ma siis seadsingi sammud garaaži 04ja vaatama.
Auto ise on 1984. aasta 2104, nn puhas neli, 1300 rihmaga mootoriga. Läbisõitu oli 84 000 - esimene ring ka tegelikult. Autot pole talvel kunagi kasutatud. Meeldivaks üllatuseks avastasin, et kerenumber on alles 881, seega päris alguse otsast.
Viimasel sõidul oli ka midagi mootoriga juhtunud - äkitselt kinni kiilunud. Proovisime autot käivitada, kuid starter ei jõudnud grammigi liigutada. Teise auto järel tõmmates piirdus kogu asi blokeerunud tagaratastega 04ga. Küünlaid maha keerates selgus üllatus, et kõik 4 silindrit on ülemises asendis!!?? Mõte liikus juba jupistunud väntvõlli poole. Kuid kere paistis igati kobe ja põhi roostevaba. Seega sai otsustatud, et võtan auto ära.
STOPP - milleks siiski mulle 04? Loll on see, kes vabandust ei leia. Pole seni veel ühtegi universaal-Ladat olnud. Ta on ikka nii ehedalt 80-ndate kandiline. Siiski ümmarguste tuledega klassiku vastu pole palju panna. Samas salong – no pange selle armatuurlaua (minu silma jaoks täielik käkk) kõrvale 03/06 oma. Ka rihmaga mootoriga kogemust pole. Loodetavasti tekitab 04 siiski paremat emotsiooni kui mul olnud 07 ja kandilised žigulid hakkavad ka omades seda müstilist „miskit“ pakkuma.
Algas mootori osandamine. Midagi nii kummalist pole ma veel näinud 1. ja 4. kolb olid sisuliselt ülemises asendis ning 2. ja 3. silindris pea ülemise servani kuivanud pruunikas “tablett” teadmata päritoluga ainega. Kõige enam meenutas see silindritäide katlakivi, mis jahutussärgis tekib. Samas silindriseinad olid kahjustamata, kui selle sodi eemaldasin.
Samuti polnud ma veel nii õlist mootorit näinud. Arvatavasti olid kõik tihendid lekkinud. Mootor ja kogu mootoriruum olid sellise paksu nõgi kihi all, et kõigi detailide ja auto puhastamisele kulus ikka päevi. Ka sisemiselt pole ma nii määrdunud mootorit näindu (järjest kestvad üllatused, ootan, mida see käru veel pakub:P) – kohati julge sentimeetrine kiht nõgi. Eks eelmine omanik oli ka julgustavalt selgitanud, et õli pealt ta kokku ei hoidnud – töötas autobaasis ja vahetas tihti õli. Ainult selleks õliks oli Kamazi õli. Minu üllatuseks olid aga mootori tööpinnad kulumata. Silindriseinad randita, saaled ideaalses korras. Ka nukk ning nookurid vaid tühiste kulumismärkidega. Seega ladusin kogu kupatuse uute tihenditega kokku. Vahemärkusena olgu öeldud, et esimest korda elus puutusin kokku rihmaga Žiguli mootoriga. Ka siduriketas oli kulunud ning kõver kah veel, läks seegi vahetusse.
Kui juba mootor maas, siis panin ka 4-käigulise asemele 5-käigulise kasti. Viimane oli pärit parempoolse rooliga 07 alt. Seega vajas kasti minev hoob vahetamist. Lootsin oma sinisilmsuses, et sinna asemele sobib 4se oma. Lõppes see sama 5se hoova painutamisega paremale käele sobilikuks. Millega muidugi kaasnes hoovakese ümber olevate plaatide, tihendite ja vedrude siseeluga sügavam tutvumine.
Mootorit kokku pannes tuli järgmine tagasilöök. Alumiiniumist klapikambrikaane nurk murdus küljest ära, kuigi ei pingutanud üldse kõvasti. Tõenäoliselt oli varasemast pinge sees. Teadaolevalt on rihmaga mootori klapikambrikaas detail, mida võid relva ähvarduselgi otsima jääda. Seega ei läinud poodi, vaid esimese asjana keevitaja juurde. Ja varsti Ta elaski:)
Sõitmiseni läheb siiski veel aega. Vaja kõik rattad ära võtta, pidurid, liigendid üle käia. Visata jõledad logarid nii kaugele kui saab. Samuti vajab esimene kapott värvimist, millele olid garaažis riiulit asjad peale kukkunud ja värvi täielikult rikkunud. Siit-sealt vajab värv veel väiksemat parandamist – nagu ikka vanainimese auto, millega on kergelt pihta rihitud värva servadele jms. Salong vajab samuti lahtivõtmist, korrastamist ja puhastamist. Salongi radika pesin juba puhtaks ning panin ka uue soojenduse kraani. Tagaluuk vajab uusi amorte.
Ka mõni pilt hetkel valitsevast korralagedusest.
Tuttavad, keda tean juba aastaid 04ga sõitvat (õigemini tean seda autot juba poisikesest saati), pakkusid, et vanuse (83 eluaastat) tõttu enam autot ei kasuta ja soovivad sellest lahti saada. Täpsemalt oli auto seisnud juba enam kui 4 aastat. Nii ma siis seadsingi sammud garaaži 04ja vaatama.
Auto ise on 1984. aasta 2104, nn puhas neli, 1300 rihmaga mootoriga. Läbisõitu oli 84 000 - esimene ring ka tegelikult. Autot pole talvel kunagi kasutatud. Meeldivaks üllatuseks avastasin, et kerenumber on alles 881, seega päris alguse otsast.
Viimasel sõidul oli ka midagi mootoriga juhtunud - äkitselt kinni kiilunud. Proovisime autot käivitada, kuid starter ei jõudnud grammigi liigutada. Teise auto järel tõmmates piirdus kogu asi blokeerunud tagaratastega 04ga. Küünlaid maha keerates selgus üllatus, et kõik 4 silindrit on ülemises asendis!!?? Mõte liikus juba jupistunud väntvõlli poole. Kuid kere paistis igati kobe ja põhi roostevaba. Seega sai otsustatud, et võtan auto ära.
STOPP - milleks siiski mulle 04? Loll on see, kes vabandust ei leia. Pole seni veel ühtegi universaal-Ladat olnud. Ta on ikka nii ehedalt 80-ndate kandiline. Siiski ümmarguste tuledega klassiku vastu pole palju panna. Samas salong – no pange selle armatuurlaua (minu silma jaoks täielik käkk) kõrvale 03/06 oma. Ka rihmaga mootoriga kogemust pole. Loodetavasti tekitab 04 siiski paremat emotsiooni kui mul olnud 07 ja kandilised žigulid hakkavad ka omades seda müstilist „miskit“ pakkuma.
Algas mootori osandamine. Midagi nii kummalist pole ma veel näinud 1. ja 4. kolb olid sisuliselt ülemises asendis ning 2. ja 3. silindris pea ülemise servani kuivanud pruunikas “tablett” teadmata päritoluga ainega. Kõige enam meenutas see silindritäide katlakivi, mis jahutussärgis tekib. Samas silindriseinad olid kahjustamata, kui selle sodi eemaldasin.
Samuti polnud ma veel nii õlist mootorit näinud. Arvatavasti olid kõik tihendid lekkinud. Mootor ja kogu mootoriruum olid sellise paksu nõgi kihi all, et kõigi detailide ja auto puhastamisele kulus ikka päevi. Ka sisemiselt pole ma nii määrdunud mootorit näindu (järjest kestvad üllatused, ootan, mida see käru veel pakub:P) – kohati julge sentimeetrine kiht nõgi. Eks eelmine omanik oli ka julgustavalt selgitanud, et õli pealt ta kokku ei hoidnud – töötas autobaasis ja vahetas tihti õli. Ainult selleks õliks oli Kamazi õli. Minu üllatuseks olid aga mootori tööpinnad kulumata. Silindriseinad randita, saaled ideaalses korras. Ka nukk ning nookurid vaid tühiste kulumismärkidega. Seega ladusin kogu kupatuse uute tihenditega kokku. Vahemärkusena olgu öeldud, et esimest korda elus puutusin kokku rihmaga Žiguli mootoriga. Ka siduriketas oli kulunud ning kõver kah veel, läks seegi vahetusse.
Kui juba mootor maas, siis panin ka 4-käigulise asemele 5-käigulise kasti. Viimane oli pärit parempoolse rooliga 07 alt. Seega vajas kasti minev hoob vahetamist. Lootsin oma sinisilmsuses, et sinna asemele sobib 4se oma. Lõppes see sama 5se hoova painutamisega paremale käele sobilikuks. Millega muidugi kaasnes hoovakese ümber olevate plaatide, tihendite ja vedrude siseeluga sügavam tutvumine.
Mootorit kokku pannes tuli järgmine tagasilöök. Alumiiniumist klapikambrikaane nurk murdus küljest ära, kuigi ei pingutanud üldse kõvasti. Tõenäoliselt oli varasemast pinge sees. Teadaolevalt on rihmaga mootori klapikambrikaas detail, mida võid relva ähvarduselgi otsima jääda. Seega ei läinud poodi, vaid esimese asjana keevitaja juurde. Ja varsti Ta elaski:)
Sõitmiseni läheb siiski veel aega. Vaja kõik rattad ära võtta, pidurid, liigendid üle käia. Visata jõledad logarid nii kaugele kui saab. Samuti vajab esimene kapott värvimist, millele olid garaažis riiulit asjad peale kukkunud ja värvi täielikult rikkunud. Siit-sealt vajab värv veel väiksemat parandamist – nagu ikka vanainimese auto, millega on kergelt pihta rihitud värva servadele jms. Salong vajab samuti lahtivõtmist, korrastamist ja puhastamist. Salongi radika pesin juba puhtaks ning panin ka uue soojenduse kraani. Tagaluuk vajab uusi amorte.
Ka mõni pilt hetkel valitsevast korralagedusest.