1. FISRT!
2. Tehtud tööde nimekiri + otsitavad jupid
3. Kardaani muhvi vahetus
4. Aasta projekti kandidaat
5. 2014 Kalendri pildid
6. Pidurite lekke saaga lõpp
7. Viimased päevad päikest
9. Uksed eest, mootor maas
[/u]9.
Hei,
Wall of text, be warned.
Uurisin kunagi pingsalt autode kuulutusi, et endale mingi pehmem iste hankida, kui ükspäev isa, õlu näpus, minul päris, kas ma endale autot ei tahaks? Nimelt vanaonule, jäi üks ette, kui too uue jalavarju endale soetas - Lada oli põhimõtteliselt minna ja võtta. Esimesed tunded olid rõõm ja hirm. Rõõm: saada. omale. auto. ning hirm, et see on vana Lada. Kõigil teistel olid peatoed, või vähemalt roolivõim. Ma olin toona suhteliselt noor, loll, ja vähemalt idioot. (Mitte et kõik nüüd parem oleks, aga) Siiski sai mindud, ning 03 ära toodud:
- Punane
1.3l karpa, 47kw
4-käiguga käigukast
See kasvatas mind rohkem kui viimased aastad mu elus enne seda kokku. Esimest kruvi välja keerata põdesin päris palju: kas ma mäletan kuidas kokku panna. Aga kui ununeb? Hoolimata hirmudest sai see esimene kruvi lahti keeratud, ning seeläbi raadiole elu sisse puhutud. Esimene suvi podisesin aegajalt lihtsalt omaette ringi, kuni augustis võtsin ette väiksed keretööd, mis ei läinud õnneks/kahjuks TÄIESTI käest ära:
Kaua aega rahus elada ei saanud. Küll käis peast läbi suurema mootori plaan, ent läksin teist teed, ja võtsin esmalt ligi viiese käimakasti. Poola oma, kergelt mõistlikumad ülekanded, vastupidavam - kuigi toona oli see minujaoks vaid "5 käiku". Mida aeg edasi seda rohkemale malen õpinud tähelepanu pöörama ning asjadesse süvenema.
[spoiler]Üldiselt on mul tohutu häda inimestega suheldes. Et mul ei olnud kunagi otsest vajadust, vältisin alati tundmatute inimestega suhtlemist. Ent tahe ehitada Ladat oli suurem kohati foobsest hirmust, ning helistasingi kord võhivõõrale ja esitasin oma pakkumise viiesele kastile. Et sõber juhtus Tartu käima, kus ma parasjagu pintslit nühkisin, siis kuritarvitasin teda ära, ning käisime Elvas tootel järgi. Tee oli VIHANE tuisk, nähtavust olid üksikud meetrid. Linnas ilm rahunes ja leidsime ka müüja üles. Kuna ma olin eriti awkward as fuck laps toona, siis ilma erilise small-talkita ma Hautz'ilt kasti omastasin ja minekut tegime.
Alla hakkasin kasti venitama alles suvevaheajal. Küsisin sõbralt kanalit ja... seisin silmitsi võimalusega, et täiesti normaalsest ja sõidukorrast 1.3liitrise mootoriga 4 käigulise kastiga Ladast võib saada häirivalt suur, pööravate ratastega rula. Jällegi, seljatasin hirmud ja parema kaaslase nimel keerasin käigukasti poldid lahti. Et noored ei joonud ega räusanud linnavahel, jagasid vanemad inimesed ergutuseks soovitusi ja nõuandeid, et käigukast tuleb väljalaske pükstest mööda n shit. Mtea, endal kogemus absoluutne 0 seega... Pool päeva hullasime ja pigistasime seda käigukasti ära: püksid jäid nii ette, kui ette midagi jääda saab. Teise poole päevast kangutasime pükse kollektori küljest ära. 111 häda veel ning peaegu terve nädala majandasin selle käigukastiga.[/spoiler]
Ja kõige hind? Tagurpidi käik jäi haigelt ragisema, ning pidi sisse suruma. Põhimõtteliselt sai mul siis mõistus otsa ning enamuse suve veetsin sõbra e36'e juhtides. Vaba aeg sügisel kulus uude linna sisse elamisele ja kogu talve seisis Lada nukralt Türil lumeall jahedas.
maitea nüüd...
Teine kõrgkooli aasta igastahes oli äärmiselt töine ning suve oli vaid paari nädala jagu mis kulusid ka kooli ära. Siis kadusin kaardilt.
Et hing ei andnud rahu ja sai aega mõelda ja kopikaid kõrvale pandud, sai ennast kokku võetud ning Punane talve eest tuppa viidud.
[spoiler]Isa avastas et karteris on bensiin. Aga desorienteeritud inimesena keerasin kogemata karterile punni nii kõvasti sisse, et seda ei saanud enam kätte. Nüüd lõi küll ülemise korruse paigast ära. Käigukast oli leboots, puhas mehaanika, vajadusel oli 4ne kast vahetuseks alati olemas. Aga mootor, on ju süda, ning mul polnud jaksu ega aega mootorit jupitama hakata, ega kanalit et karter ära võtta.
Sai siis samas, kodussissesõidu teel auto üles tõstetud ning karter alt ära võetud, tohutult ujuma pidi aga kuidagi selle üritusega hakkama sain. Üldiselt on autoga olnud alati aina suuremad eneseületamise, sest kõige suurem on hirm tundmatuse ees. Aga mida aeg edasi seda enesekindlamaks Punane mind on muutnud ja rahulikumalt saan kõike ette ja lahti võtta.[/spoiler]
Selliselt jäi Punane 25. novembril 2012 maale seisma.
Rändame ajas edasi, 20. aprillil 2013 sain rahus ilma kanalita +üksi, vahetatud sidurikorvi ning käigukasti uuesti külge pandud. Mind üllatas selle töö lihtsus- arvestades kui keeruline see oli, kui seda mitmekesi kanalil tegime. Seda, kas kõik õieti sai, või käigukast ikkagi ragiseb ja sidur ei lahuta, jäin kaheksks kuuks ootama.
10 päeva hiljem ostsin jooksu vedrusid ja amorte, et originaalidega soovikorral Punane tehaseseadesse jälle ajada.
30.mai kaardile naastes, võtsin sõbralt portawallid ning tegin korda ühe jooksu velgi ja mõtlesin kuda rullid jäävad:
Kohe sai tihendeid ka Punasele alla proovitud, ning peaaegu toast välja aetud, aga veermiku rõõmud ja tutav ütles, et ma parem harjugu ära poltide puruks keeramisega - amorte ei saanud enam kinni panna. Mul oli vaja 2103 enne juulit kokku saada, sest siis hakkab kaitseväe suvine kutse, ning tahaks enne vennase minekut auto ära näidata. Läksin lihtsamat teed, ja võtsin esisilla pulkadeks lahti:
nädalaga oli mant nagu uus, ning 19. lasin end sõbral maale visata, et õhtul Punasega koju tulla. Aga tal olid teised plaanid. Õõtsad läksid alla ilusti, kõik nagu uus, seega ei eeldanudki probleeme, vedrud ja amordid sammuti. Samas sai muretult kokku ka vasak rooliots. Aga umbes 4 tundi ajasin mesijuttu ja silitasin 03-e, ning sain lõpuks kokku ka parema nurga. Sinna pidin oma kunstikooli teadmistega põlveotsas peaaegu uue rooliotsa leiutama. Õhtul tahtis 03 korra veel maale jääda nii pidurite kui ka kütuselekkega, aga nüüd juba mu karismaatilise isa abiga meelitasime teda veel kord Türi poole tulema. Tulin maalt ära sellisega:
Et ma olen oma tutvusringkonnas üks vanemaid, siis oli see ka meie seltskonna seas esimene auto, ning oli vanemate ohjadest vabanemise üks esimesi sümboleid. Paljud võrdlemisi tehnika kauged kagid garaazi või sissesõiduteele koos endaga nokitsema peletanud. Nüüd kui teistel juba oma autod, siis neil ei hakka see raamat vähemalt täiesti tühjalt lehelt.
...
Täna päev otsa piduritega jamanud. Saab ilma sõidetud, aga ülevaatuselt läbi küll mitte
#2
Kui esijalgne plaan oli auto saada kokku EKV suvisese kutse alguseks, siis vahepeal kutsuti väiksele tripile, ning oodati et ma enda auto valmis saaks. Tähtaeg vähenes julgelt nädala võrra, ning hakaksin ehitama erilise innuga.
Nädal tagasi sai sõber minupool autot pesta ning aitas pidureid õhutada. Üldiselt me passime pättidega võrdlemisi tühja, ning minult küsitakse abi ja nõu ning arvamust. Nüüd oli olukord vastupidine, kui testides pidurid ära kadusid, siis tüütas sõber silmagi pilgutamatta 108 kõnega oma isa ja uuris kas, miks ja kuidas võib mure olla. Kui aga eelmine reede avastasin, et piduritoru täiesti läbi on, jäi auto ootama. Eile õhtul, pärast tegusat päeva, kui rääkisin isale, kui roostes torud olid olnud, tahtis ta vana regulaatorit testida, siis olin: "OMGLOL PAPS, maiviitsi seda jama lahti võtta, mida just 6 tundi kokku panin". Isa imestas et mul juba kogu pidurisüsteem vahetatud ja õhutatud on, ning timmisime karpat hoopis.
Lisaks olin twiidimasinaase paukunud "tasuta muusika ja #build" siis juhtus mingiaeg läbi ka vana tuttav, kellega pole 2 aastat üldse suhelnud. Kaak andis oma e46-lt mu 2103-le särtsu ja sai punasele elugi sisse puhutud. Siis ta natuke imestas ja ohkas selle väikese punni üle, ja kuidas ma viitsin, ning läks edasise kokkusaamise ootuses minema.
Täna sai väikeste mööndustega tehtud ka TÜV, chill.
13" parankad on all. Kui auto endale sain, 3+ aastat tagasi, siis kõik nägid selles kui head võimalust kuurid/garaazid tühjaks teha ning varusad mulle tuua. Ei hakanud kätt ette ka panema. Lisaks leidis sõber siis aastal ammu vw klubist mingid läikivad seibid, mis sai alles nüüd, 3 aastat hiljem külge poogitud - ettenägelik pätt.
Tegemist on ropult:
- See häiriv puuduv tagumine lapakas külge pookida (vist)
Kogu salong korda teha (väga jube)
igasugu vidinaid hankida vaja (nagu kojamehevarred, ilukilbid jne)
kardaani muhv vahetada
summuti korralikult kinni panna
midamöla veel (kasvõi flantsiring jne)