1. leht 1-st

Niva leiutamisest

Postitatud: 20 Mär 2019 22:18
Postitas Landy
Allikas: FB ( kasutatud materjali https://forte.delfi.ee/news/auto/ponev- ... d=78168200 )
2017 lahkus meie seast 76. eluaastal Petr Prussov, mees, kes kultusmaasturi VAZ-2121 Niva välja mõtles. Konstruktoril jäi puudu mõni nädal, et tähistada oma lapsukese juubelit. 5. aprillil täitus tema loodud Niva-maasturil 40. sünnipäev.
Tööd Niva kallal algasid juba 7 aastat enne ta seeriatoodangusse paiskamist, ehk 1970. aastal. Tolleaegne NSVL Ministrite Nõukogu esimees, Aleksei Kossõgin, püstitas eesmärgi, luua sõiduk, mis sobiks külavaheteedel sõitmiseks.
Seltsimees Kossõgini ettekujutuses tähendas see nelikveoga varianti Žigulist. Esialgu said konstruktorid ülesandest aru väga üheülbaliselt – nad püüdsid tõsta kliirensit ning varustada masin 4×4 veoskeemiga. Ent üsna pea pärast tulutuid katsetusi võeti vastu otsus, luua täiesti uus auto.
VAZ 2121 ei olnud lihtsalt järjekordne uus nõukogude auto. Tegemist oli ainulaadse masinaga kogu maailma autotööstuse perspektiivis – Niva oli maailma esimene kompaktlassi mugavustega maastur. Mitte ükski „hale koopia“ (loe: maasturilaadne toode) ei saanud uhkustada pideva nelikveoga, kandekerega, eraldiseisva vedrustuse ning mugava salongiga.

Esimesed 50 VAZ-2121 Nivat komplekteeriti 1976. aasta veebruaris ning need lasti välja kogu riigi jaoks tähtsa sündmuse, NLKP XXV kongressi auks. Mitte ükski esimese partii masin ei jõudnud autosalongidesse, vaid määrati Nõukogude Liidu erinevates osades paiknevate asutuste ja organisatsioonide genossede omandusse.
Esialgu oli VAZ-2121 Niva hind 9000 rubla, mis oli veidi soodsam kui ebamaisel Volgal. 1979. aastal tõusid kõikide autode hinnad NSV Liidus märgatavalt ning ka Niva maksis juba 10 300 rubla. Hinnatõusu tulemusena hakati masinat vähem ostma. Seejärel otsustas partei konkreetselt VAZ-maasturile teha erand ning viia hind tagasi sinna, kus see oli tulnud – 9000 rubla juurde.

Valdavalt oli VAZ-2121 Niva ekspordiartikkel. 1980.-l liikus Venemaalt tehasest piiri taha umbes 80% toodetud Nivadest. Sealjuures sai sellest autost ainus nõukogude masin, mil õnnestus pääseda Jaapani turule.