Kutsub peakonstruktor V.Solovjev peakonstrueerimis osa-
konna poisid enda juurde ja annab käskluse:kiiresti alustage
esimese seeria näidise projekteerimist.Teile on antud aega
3 kuud.
Konstrueerimisbüroo töötajad püüdsid selgitada et see on
võimatu,kuid peakonstruktor ei andnud järgi.Olgu,kui ei siis
ei,meie poolt tuleb ka kolm nõudmist.
1).Esimese seeria maastikuauto loomise puhul jätame välja
disainerluse.Välisilme ei ole praegu tähtis ja selle kujundame
projekteerimise käigus.
2).Kõik joonised teeme naturaalsuuruses,ilma mõõtmetetta.
3).kõigile projektist E-2121 osavõtjatele nõuame preemiat vähemalt poole aastapalga ulatuses ja kui vaja töötame kas
või 24 tundi jutti.
Ülemustele tundus asi vastuvõetav ja töö läkski käima.
Kõigepealt loodi jõuagregaat,mis koosnes mootorist,käigu/
vahekastist ja esisilllast.
Selle aja peale olid mootoriprojekteeriad jõudnud valmistada
katseeksemplarid 1,6 liitrisest mootorist ja see saigi tulevase
maastikuauto edasiviivaks jõuks.
Mootori külge kinnitati seeriatootmises olev Vaz 2101`he
käigukast natuke muudetud tagaosaga.Käigukasti külge oli
jäigalt ühendatud läbi elastse kummimuhvi originaalse
konstruktsiooniga vahekast.Esisilla reduktor,mis oli ka täiesti
originaalse konstruktsiooniga,ühendati jäiga võlli abil vahe-
kastga ilma kardaanvõlli kasutmatta.
Kokku moodustaski see kokku ühtse jõuagregaadi.
Esisild oli sõltumatu vedrustusega.Õõtshoovad olid analoog-
sed Vaz 2101`he omadele ja valmistamismeetodki sama
(stantsimismeetod).Kuid ehituse käigus selgus et stantsitud
õõtshoovad ei jäänud ei jäänud piisavalt tugevad ja siis mindi
üle sepistatud ehk ühes tükis valatud detailidele.
Tagasild ja selle kinnitus oli samasuguse ehitusega nagu Vaz
2101 oma,kuigi natuke suuremate mõõtmetega.Suurim eri-
nevus oli pooltelgedes.Algne variant nägi ette nende täis-
koormatust nagu veoautodel Gaz 51/52 või Zil 130.See võimaldas kiiret pooltelje vahetust rasketes oludes.Hiljem
nendest loobuti ja mindi üle tavapärastele poolkoormatud
telgedele.
Parimaks osaks oli auto vahekasti lülitus skeem,see võimal-
das kasutada viit positsiooni.
1).Sisse on lülitatud ainult esisild.
2).Sisse on lülitatud ainult tagasild.
3).Sisse on lülitatud mõlemad veosillad läbi vahekasti.
4).Sisse on lülitatud mõlemad veosillad koos aeglustava üle-
kandega.
5).Neutraalasend.
Vahekasti originaalsust on raske ülehinnata.Lühikese aja
jooksul saab näiteks esiveolisest autost teha tagaveolise või
nelikveolise masina.Maarahvale,geoloogidele ja paljudele teistele rasketes teeoludes sõitvatele inimestele on see kui
puhas kingitus.
Hea asi ei kesta kaua ja selline veoskeem ei jäänud elujõu-
liseks.Kogu reduktorite ja käigukastide hammasrataste
hambumisüsteemid olid ju algselt ettenähtud ainult sõidu-
autole.Maastikuauto tuleb ju kaalult raskem ja sõitmagi
hakkab raskemates maastikuoludes kui sõiduauto.Kui kõik
detailid töötavad oma tugevusvaru tipul,siis on selge et neid
kauaks ei jätku.Detailide suurendamisest ja tugevdamisest
ei saanud aga juttugi olla,sest sellisel juhul oleks tulnud osta
välismaalt valuuta eest tohutult kallid hambalõikepingid.
Valuuta küsimisest ei tohtinud isegi mitte und näha ja
juhtuski nii et me proovisime parimat aga välja kukkus nii
nagu alati.
Mis seob autot teekattega ?Õige,rehvid.?iguli rehvid jäävad
kindalsti ebasobivaks oma väiksemate mõõtmete ja turvise-
mustri tõttu.Gaz-69(Villis) omad ka ei sobi,liiga rasked.
Ainukeseks esialgseks lahenduseks leiti olevat Moskvits 410
kalasaba mustriga diagonaal maastikurehvid M-51 mõõduga
6,70-15.Oli suur tegemine et neid saada,kuid siiski kümme-
kond komplekti "võluti" välja.
Hiljem Volga rehvitehases(Vol?skii ?innõi Zavod) projekteeriti
ka sobivad maastikurehvid.
Kõiki neid detaile ühendas kandevkere mis oli võimalikult lihtne.Pealt lahtine,present katusega ja esiklaasi sai ette-
poole lahti teha.Kaitsekaar algselt puudus kuid katsetajad
lisasid selle enne nende töö algust.Kaitsekaare ja auto põhja
külge paigaldati ka kinnitused turva vööde jaoks.
Nii näebki välja maastikuauto projekt E-2121,kokku tehti neid
kaks eksemplari,värvuselt valge ka roheline.Rohelise värvi
tõttu said autod ka oma hüüdnime krokodill.
Järgneb...