3. leht 6-st

Postitatud: 25 Dets 2007 16:28
Postitas arvi100
Avtomobil No 2.
1967 aasta alguses kuulsid tavakonstruktorid peakonstruk-
tori käest et peale Vaz 2101`te hakkab Volga autotehas
tootma ka autot No 2.
Milliseks kujuneb see auto ja milliseid mudeleid hakkab tehas
tootma tulevikus,ei teadnud peaaegu keegi.
Fiat-Vaz lepingu allakirjutamisel nähti ette et Fiat annab meile
kahe auto tehnilised dokumentatsioonid(tavaauto Fiat 124 ja
luksvariant Fiat 125.
Fotol oleval Fiat 125`l on lisatud tuuning tahavaatepeeglid,
muu on originaal.

Pilt

Mõlemad autod olid näidatud kõrgetele ülemustele ja nad said nende osalise heakskiidu.
Meie poolt oli nõue et auto No 2 oleks võimalikult palju uni-
fitseeritud autoga No 1(Vaz 2101).Kuid Fiat 125 oli ehitatud
Fiat 1500 põhjale ja paljuski erines Fiat 124`st.
Tugevalt erines esisild,tagumine sild oli lehtvedrude peal ning
mootor oli kahe ülanukkvõlli ja rihmajamiga(1600 cc,90 hj).
See kõik meile ei sobinud,kuid Fiat 125`e luksuslik välimus
pidi säiluma.
Siis leidis Fiat mõlemaid pooli rahuldava lahenduse.
Sellel ajal käis Fiat`is töö Fiat 124`ja modifitseeritud variandi
Fiat 124 S(Special) kallal.

Pilt

Kuna mõlemad mudelid olid töös n.ö. paralleelselt,siis saidki
kaksikuteks Fiat 124 Special ja auto No 2(tulevane Vaz 2103)
Nagu uue projekti puhul ikka,algasid tehnoloogilised prob-
leemid.
Fiat 124 S`l oli ühes tükis valmistatud iluvõre.

Pilt

Venemaa tehases DAAZ(Dmitrogradskii Avto Agregatnõi Zavod-Dmitrogradi AutoAgregaatide Tehas) kus pidi algama
Vaz 2103`me iluvõrede tootmine,ei suutnud terves tükis olevat iluvõret kroomida.Selle tagajärjel sündis kaheosaline
iluvõre.
Raskused olid ka tagatulede plastklaaside valmistamisega.
Siiamaani olid vene autode tuled valmistatud eraldi klaasidest
Kuid Vaz 2103`me tagatulede klaasid tuli valmistada ühes
tükis ja kahevärvilistena.Vene tehases "Karboliit" kus seni
valmistati teiste vene autode tuleklaase,sellist tehnoloogiat
ei oldud veel juurutatud.Prooviti valmistada eriline spets
triikraua ja jootekolvi vahepealne seade millega saaks
kollast ja punast plastiklaasi kokku joota.
Esimene proovipartii läks aiataha,klaasid ei püsinud koos.
Kuid peale tehnoloogia täiustamist võis lugeda N-Liidus
esimese kahevärvilise ja ühes tükis tuleklaasi valmistamise
projekti edukalt lõppenuks lugeda.
Kuna Vaz 2103`l oli ettenähtud väiksemate mõõtmetega
topelt esituled,siis oleks pidanud nende valmistamisega
tegelema hakkama siiamaani monopoolset seisundit pidanud
ettevõte "Krasnõi Oktjabr"(Punane Oktoober).
Jällegi oli tehnoloogia puudumine takistuseks. Selleks osteti
vajalik optiline element(klaas ja reflektor ühes tükis) Saksa
Demokraatlikus Vabariigis(SDV) olevalt firmalt FER"Fahrzeug
Elektrik Rulla".
Nende laternate tootmise "õppis" ära T?ehhi firma "Autopal"
ja alles 1976 a. hakkasid Volga autotehasesse saabuma
kodumaine toodang.
Vaieldi milline peab välja nägema poritiiva peal asetsev
suunatuli.Algselt prooviti Vaz 2101`e suunatulega,kuid ilu-
liist ei tahtnud sobida ümmargusega ja läks käiku kandiline
variant.
Fotol ongi näha 1969 a. valmistatud Vaz 2103`me makett
Vaz 2101`he suunatulega.Auto ees poseerivad katsetajad
G.Maslov ja L.Golikov.

Pilt

Loomulikult toimusid ka auto katsetused.Põhirõhk oli suuna-
tud elektrisüsteemile ja uuele mootorile 1500 cc.
Nii hakkasidki NAMI`sse (Teaduslik Auto-Moto Instituut)saabuma uued mootorid,alguses eraldi,hiljem koos autodega.
Fotol ongi mootorikatsetus stend.

Pilt

Lõbus vahejuhtum katsetusel.
Katsetajad hakkavad Fiat 125`ga lõunale minema ja sööklasse kohale jõudnud,ronis autost välja 11 inimest.
Küll siis pealtnägijatel oli imestamist.

Järgneb...

Postitatud: 26 Dets 2007 18:04
Postitas arvi100
1972 aasta IV kvartalis alustatigi Vaz 2103 tootmist.
Plaanis oli toota 500 autot.
Ja siis võttis tehase peadirektor V.Poljakov vastu julge
otsuse:toodame veel 1972 a. 1500 Vaz 2103`e üle plaani.
Kuid plaan pidi äärepealt läbi kukkuma.Paljud alltöö ette-
võtjad ei olnud veel suutelised tehast täiel määral varustama
uute salongidetailidega.Siis sündis otsus:teeme hübriid-
auto Baz 2103 B(vene k.).Hübriidauto omas Vaz 2101`e
armatuurlauda,uksepolstreid ja istmeid.Kõik muud detailid
olid projektikohaselt Vaz 2103`me omad.Hübriidautosid
kaubandusvõrku ei lastud vaid müüdi tehase oma ees-
rindlikematele töötajatele ja teaduslik-uurimis instituutidesse.
1973 a. esimesest poolest alates tulid peakonveierilt juba
"täisoriginaalid" Vaz 2103`ed.

Nüüd peame minema ajaloos kaks aastat tagasi(1971).
Nimelt siis toimusid Vaz 2101`e riiklikud katsetused.
Varasematel aegadel,kui viidi läbi Pobeda,Volga j.p.t autode
riiklikke katsetusi,võeti riiklikud katsetused vastu katse-
autodel.Kuid nüüd tuli katsetused läb viia autodega mis tulid
otse konveierilt.
Nüüd "räägib" riikliku komisjoni esimees A.Ostrovskii.
Esimest korda oma elu jooksul olen idiootses seisukorras.
Isegi kui komisjon annab eitava hinnangu,tehast mitte keegi ei peata,sinna on ju maetud tohutud summad(ka valuutat).
Vaatamatta komisjoni esimehe kartustele kulgesid katse-
tused edukalt.Vaz 2101 oli igakülgselt ! parem Moskvits 412 IE`t(osales ka katsetustel,kusjuures eksport variant),niiet
vaielda polnud midagi.Moskvitsi(AZLK) tehase esindajad
palusid komisjoni et nende autot ei pandaks lõppraportisse,
sest see "võrdluspilt" oleks liiga kole olnud.
Vaz 2103`me katsetustega toimiti samamoodi,autod võeti
otse konveierilt.
1973 a. 2 august valiti konveierilt neli autot:punane ja roheline Vaz 2103 ja kaks valget Vaz 2101`te võrdluseks.
Värvid kokku pannes saame Itaalia lipuvärvid.
Katsetuste metoodika ja rangus oli sama nagu Vaz 2101`l ja
neist räägin lühidalt.
Katsetuste kogupikkus oli 30.000 km,sellest 3000 oli mõeldud
autode sissesõiduks.Ainult 1/3 katsetuste kilometraazist
toimus asfaltkattega teedel.
Juhtus ka ebameeldivusi.
Nimelt väljaheitegaasides olevate toksiliste ainete hulk mahtus suure varuga tolleaegsetesse NSV Liidu normidesse,
kuid ei mahtunud Euroopa nõudmistesse.
1973 a. IV kvartalis juurutati tootmisse vähem toksilisi aineid
tootev karburaator.Uus karburaator sobis nüüd edukalt
Euroopa CO nõuetega,samas muudeti ka plokikaant sama-
dest Euroopa nõuetest lähtudes.
Korra vedas alt ka pidurivõimendi aga veale saadi kiirelt jälile.
1974 a. 23 jaanuar andis riiklik komisjon välja akti katsetuste
eduka lõpetamise puhul,hinnates kõrgelt Vaz 2103 tehnilisi
näitajaid !
Siin toon ka ära erinevad Vaz 2103`me mudelid.
Vaz 2103 - mootor 1,5 L
Vaz 21032 - mootor 1,5 L parempoolne rool
Vaz 21033 - mootor 1,3 L
Vaz 21035 - mootor 1,2 L
Sellise "ninaga" toodeti 1972-1973 a. esimene pool.

Pilt

Erinev oli ka tagumise embleemi värvilahendus.

Pilt

1973 a. teine pool kuni 1974 kaasa arvatud.

Pilt

1974 a. lõpp kuni 1984 tuli selline lahendus.

Pilt

Veel tehti ka "Mk IV" `ja ilma kroom iluvõre ja peeglitta.

Pilt

1973 21 detsember valmis tehases ESIMENE MILJON`es
auto ja selleks osutus Vaz 2103.

Pilt

1972 - 1984 toodeti Vaz 2103`me 1 304 899 tükki.

Autod leiavad tee kaubandusvõrku ja eksporti.Vedukautoks
on Maz 504.

Pilt


Järgneb...

[Muudetud: 26-12-2007 arvi100]

Postitatud: 27 Dets 2007 08:55
Postitas Mel
FIAT 124 oli tõeline maailmaauto. Seda toodeti Fiatina Euroopas, Lõuna-Ameerikas, Indias. Viimases oli see kergelt modifitseerituna tootmises veel 2000 algusaastatel. Samuti toodeti seda Lõuna-Koreas, kus aitas alust panna Kia-de tootmisele. Samuti toodeti teda SEAT-ina ja muidugi pani aluse LADAle.

Postitatud: 02 Jaan 2008 18:48
Postitas arvi100
Pilt

Vaz 2103`me mudelinimistust jäi välja selline mudel nagu
Vaz 21031.
Erines ta tava Vaz 2103`st mootori poolest.Mootori kubatuur
oli 1600 cc(80 hj).Ja kui vaatame mootoriruumi,siis näeme
seal kas kollast või punast klapikambrikaant.

Pilt

Pilt

Mis oli siis neil autodel erinevuseks ?Erinevad olid käigukasti
ülekanded.Punase klapikambrikaanega autodel olid k-kasti
ülekanded originaalid(sama nagu Vaz 2101),ja kollase
klapikabrikaanega autodel olid ülekande arvud järgmised:
I:3,242
II:1,989
III:1,289
IV:1,0
R:3,34
Selline dokument anti kaasa uuele Vaz 21031`le,selgitamaks
erinevust tava mudelist.

Pilt

Kokku toodeti neid 1975 aastal 200 tükki.
Vähemalt kahte Vaz 21031`te tean olemas ka Eestis,hele-
sinine ja valge.
http://www.carrating.org/car.php?3613?c ... &lk=4&#com

Järgneb...

Postitatud: 02 Jaan 2008 19:05
Postitas logman
Need olid siis esimesed katsetused, mis tavakodanikele "hammaste vahele" visati, eesmärgiga teada saada sõitjate arvamust uuest vene leiutisest - 1,6 liitrisest lada mootorist?

Postitatud: 02 Jaan 2008 19:24
Postitas masuurik
Tekkis küsimus ,mis objekt esineb kollase klapikambrikaanega pildil süütepooli kõrval?

Postitatud: 02 Jaan 2008 21:46
Postitas GTA
Mingine eriti vanakooli kommutaator tundub olema... Eks vanakooli mehed teavad paremini, mina pole elusuuruses nt GAZ/ZIL kontaktivaba süsteemi näinud, ehk midagi sinnapoole olevat?

Postitatud: 02 Jaan 2008 21:52
Postitas motamees
Algselt postitas: zigulimasuurik
Tekkis küsimus ,mis objekt esineb kollase klapikambrikaanega pildil süütepooli kõrval?
Ilmselt on mingi kõrgepinge sädeme võimendi. Neid oli erinevaid, erineva tööpõhimõttega.
Ei ole veokate transistorplokk - Süütepool on Lada originaal.

[Muudetud: 2-1-2008 motamees]

Postitatud: 03 Jaan 2008 18:43
Postitas arvi100
Algselt postitas: logman
Need olid siis esimesed katsetused, mis tavakodanikele "hammaste vahele" visati, eesmärgiga teada saada sõitjate arvamust uuest vene leiutisest - 1,6 liitrisest lada mootorist?
Nii ja naa,idee järgi oleks temast pidanud saama modi-
fitseeritud variant Vaz 2103`t.Samalaadselt nagu Fiat 124 ja
Fiat 124 Special.

Kuna raamatujutu vahele tekib paratamatult "ohvtopikut",
siis ohvtopitan mina ka:D

1966 aastal Aaasta Auto tiitli võitnud Fiat 124`ja plaaniti teha kolmes kerevariandis:sedaan,universaal ja kabriolett.
Sedaan ja universaal jõudsid tootmisliinile,kuid kabriolett
versioon jäigi prototüübiks.Valmistati ainult mõned eks-
emplarid.
Fotol 1966 Fiat 124 C4 Touring.

Pilt

Tolleaegses N-Liidus toimus igasuguste pühade ja paraadide
ettevalmistus suurejooneliselt ja seal võis kohata väga eri-
ilmelisi sõidukeid.Näiteks Lennupühaks(Den Aviatsii)valmistati
selline kabriolett "AvioVaz".

Pilt

Ühest kabrioletist tuleb juttu veel,kui teemajärg jõuab autoni
Vaz 2106.

Järgneb...

[Muudetud: 3-1-2008 arvi100]

Postitatud: 04 Jaan 2008 01:52
Postitas ToM
Leidsin venemaa 03-e foorumist teema sama raamatu kohta, seal palju toredaid pilte sellest raamatust (praktiliselt kõik on 03-ede kohta). Kas ma võin siia ka lingi panna või jutustate kõigest siin järgemööda:puzzled Ei tahaks nagu põnevust kaotada:D

Postitatud: 04 Jaan 2008 02:22
Postitas masuurik
Pakun ,et lahtised autod jäid kerekonstruktsiooni taha.Arvatavasti ei suudetud kandevkeret nii tugevaks teha kui vaja ning ka ohutus ja ``crach test``jaid kabrioletautol sooritamata.
Olen näinud küll lahtiste keredega 2101 ,2106 ja teab mis mudeleid veel ,aga pole trehvand ühtki ,millel oleks näha katuse kasutamist,kui see üldse eksisteeris.vaevalt ,et see motoriseeritud oli:D ...arvatavasti mehaaniliselt suletav.Huvi pakuks ka presendi akna lahendus ja see kuhu kattus sisse voltida...????????

Postitatud: 05 Jaan 2008 15:39
Postitas arvi100
Tehas areneb.
1971.
Autotehast külastab firma Fiat peadirektor Vincenzo Bono,
foto keskel asuv prillidega härrasmees.

Pilt

Külalistele tutvustatakse ?iguli ehitust.

Pilt

20 jaanuar.
Auto ?iguli on esimest korda väljas rahvusvahelises auto-
salongis Brüsselis(Belgia).
27 jaanuar.
Alates konveieri käikulaskmise ajast on valmistatud 30 000
autot.Põhikokkupanekut viis läbi tsehhi No 45 brigaad No 1.
21 veebruar.
ESIMENE partii autosid ?iguli on saadetud eksporti Jugo-
slaaviasse.

Pilt

27 veebruar.
Anti ekspluatatsiooni malmivalu korpus projektvõimsusega
87 000 tonni malmivalu aastas.
29 märts.
Kell 12.40 hakkas mööda konveierit liikuma juubeliauto.
kell 14.30 sõitiski konveierilt maha 50 000`es Vaz 2101.

Pilt

Autoehitajad saadavad tervitustelegrammi 24 `dale partei
kongressile.
10 aprill.
NSVL`i Keskomitee Presiidium annab Volga autotehase pea-
direktorile V.Poljakovile üle tiitli "Sotsialistliku Töö Kangelane"
ja autasustab teda medaliga "Lenini Orden" ja Kuldmedaliga
"Sirp ja Vasar".

Pilt

30 juuni.
Belgiasse,Hollandisse,Soome ja Poola saadetakse 32 autot
katsetusteks ja tutvumiseks autoajakirjanikele.
5 juuli.
Alustatakse "Vaz Autoteenindus" töökodade keti loomist.
16 juuli.
Kell 11.50 sõidab koveierilt maha 100 000 auto Vaz 2101
helebee?i värvi.

Pilt

30 august.
Algasid montaazitööd kolmanda konveierliini kokkupanekuks.
September.
Autod "?iguli" on välja pandud neljas näitus-laatadel
Leipzigis,Plovdivis,Brnos ja Zagrebis.
17 september.
Tehase teine konveierliin saavutab kiiruse 1,2 m minutis.
18 oktoober.
Peakonveierilt sõitis maha 150 000`s auto.
7 november.
Tehase esimene konveierliin saavutab täisprojekt võimsuse:
735 autot õõpäevas.
11 detsember.
Konveierilt sõidab maha 160 000`s valget värvi Vaz 2101.

Järgneb...

[Muudetud: 20-7-2008 arvi100]

Postitatud: 12 Jaan 2008 16:38
Postitas arvi100
1972.
10 jaanuar.
Riiklik komisjon võttis vastu autotehase teise konveierliini
projektvõimsusega 220 000 autot aastas.Piduliku vastu-
võtu akti allakirjutamine toimus sepatsehhis kell 20.00.
11 jaanuar.
Autotehase ehitamise algusest peale oli välja kaevatud ja
ära veetud 110,7 milj. kuupmeetrit pinnast,paigaldatud 3
milj. kuupmeetrit raudbetooni,monteeritud 266 tonni metallkonstruktsioone ja valtud 4,2 milj. ruutmeetrit põranda-
pinda.
28 jaanuar.
Avati esimene trollibussiliin Toljatti ja autotehase vahel.
5 veebruar.
Autotehase komsomoli organisatsioonile omistati vimpel
"Kommunistliku Töö Kollektiiv" heade töötulemuste eest
partei XXIV kongressi otsuste valguses.

Pilt

22 VEEBRUAR.
T?ehhoslovakkias,Prahas loodi ESIMENE "?iguli-Klubi" kohalike autoentusiastide poolt.
30 veebruar.
Brigaadid N.Gorbunovi ja F.Burenova juhtimisel alustasid
kolmanda konveierliini montaazi autode Vaz 2103 jaoks.
21 märts.
Peakonveierilt sõitis maha 250 000 auto.On saavutatud
võimsus toota 1000 autot ööpäevas.
13 mai.
AVTOVAZ`i autasustati rahvusvahelise preemiaga "Golden
Mercury" tootmise arendamise ja rahvusvahelise koostöö eest.

Pilt

19 juuli.
Tehase peakonveieril on kokku pandud 350 000`s auto.
31 august.
On alustatud esimese viie Vaz 2103`me(Vaz 2101`he
salongi detailidega) eksperimentaalkokkupanekut.
27 oktoober.
Autotehast külastab Itaalia peaminister Giulio Andreotti.
30 oktoober.
Täismahus alustas tööd tehase elektrooniline arvutuskeskus.
7 detsember.
Automootorite koostetsehhis valmis 500 000`s ?iguli mootor.
11 detsember.
Ekspluatatsioonire?iimi viidi tehase autokatsetus ringrada.
13 detsember.
Kell 22.20 sõitis peakonveierilt maha 500 000`s ?iguli.
Piduliku sündmuse puhul külastab autotehast NSVL`i auto-
tööstuse minister A.M.Tarasov.Fotol prillidega seltsimees.

Pilt

Pilt

Automootorikapotil seisavad 15 liiduvabariikide lipud,üks
nendest on Eesti NSV oma...

Pilt

... ja värvilt oli ta merelaine(morskaja volna).
Fotol värvinäidis.

Pilt

Järgneb...

[Muudetud: 20-7-2008 arvi100]

Postitatud: 12 Jaan 2008 16:53
Postitas SexSix
Üks loll küsimus;kas kerenumbris (2101#0476411 näiteks)on mudeli vaz 2101 järjekorranumber või kõigi hetgel toodetud (2101,2103,2102 jne.) autode järjekorra number?

Postitatud: 21 Jaan 2008 12:36
Postitas XTA
Algselt postitas: SexSix
Üks loll küsimus;kas kerenumbris (2101#0476411 näiteks)on mudeli vaz 2101 järjekorranumber või kõigi hetgel toodetud (2101,2103,2102 jne.) autode järjekorra number?
Esimene variant. Samas 21011 keresid hakati nummerdama läbisegi 2101-dega. Teisi keremudeleid (2102, 2103 jne.) hakati igaüht eraldi nummerdama alates 0000001-st.

Postitatud: 21 Jaan 2008 13:26
Postitas BA32101
Kõigepealt tahaks ütelda, et tegemist on äärmiselt huvitava raamatuga ja selle teemaga siin foorumis. Suured tänud ka tõlkijatele!!! Leidsin automoto foorumist ka viite vene foorumile kus on originaalne raamat pdf kujul üleval (esimene osa) http://vaz-2106.ru/index.php?part=files
Kõke paremat!

Postitatud: 27 Jaan 2008 16:23
Postitas arvi100
Tänan!

1973.

Pidulikul tseremoonial omistatakse Volga autotehasele nimi
"50 aastat NSVL`iitu (Volzskii avtozavod imeni 50 letija SSSR)

Pilt

Peadirektor tutvustamas külalistele autotehast.

Pilt

15 jaanuar.
Võeti vastu hindele hea ja anti eksluatatsiooni autotehase
katsetuste poligoon(trekk).

Pilt

6 märts.
Prantsusmaale jõuavad esimesed ?iguli`d ja algab nende
müük ühes Pariisi autosalongis.
28 aprill.
Valmis esimene partii(50 tk)kodumaist polüretaan lehte,mida
kasutati autode Vaz 2103`me armatuurlaudade valmista-
misel.
Mai.
?igulid on välja pandud rahvusvahelises autosalongis
New-York`s.
Ehitustrusti ?ilstroi-3(Elamuehitus-3) ehitajad alustasid
kultuuri ja tehnikapalee ehitusega.Kino-kontserdisaal hakkab
mahutama 1500 pealtvaatajat ja raamatukogu osa mahutab
kuni 300.000 köidet.
Juuni.
Kalendriaasta algusest on valmistatud 200.000 autot.Esma-
kordselt valmib keskmiselt 1670 autot ööpäevas.Üle plaani
on toodetud 870 autot.
Juuli.
Esimesed suured partiid autosi Vaz 2103 saadeti eksporti
sellistesse maadesse näiteks nagu Norra,Soome,Ungari,
Bulgaaria,T?ehhoslovakkia,Belgia,Luksemburg.
September.
Plovdivi (Bulgaaria) rahvuvahelisel tööstuslaadal omistati
autole Vaz 2103 kuldmedal.

Pilt

18 oktoober.
NSVL`i Riiklik Standardite Komitee kolleegium andis autole
Vaz 2101 kvaliteedimärgi.
Kell 18.10 antakse sellest teada üleliidulise raadiojaama
Majak kaudu.

Pilt

19 november.
Pidulikult avatakse VAZ Autoteenindusjaam Toljattis,
esimene AvtoVaz teenindusketis.
1 detsember.
Kell 12.00 valmis brigaadi No11 poolt 5 miljones autovelg.
Veljevalmistajad olid N.Kustov ja A.Zama?kin.
7 detsember.
Peakonveierilt sõitsid maha esimesed autod millede birkadele
oli pandud kvaliteedimärk.
Esimese kvaliteedimärgiga birka kinnitas tsehhi No 45-3,
brigaadi No 231 operaator Lidia Fjodorova.

Pilt

12 detsember.
Tsehhis Mootor-3,brigadir Vassili Fertikovi juhtimisel valmista-
ti 1 miljones ?iguli mootor.Automootor viidi Töö Kangelaste
muuseumi (Muzei Trudovoi Slavõ) igavesele hoidmisele.
14 detsember.
Tsehhis No 42-1 teise vahetuse ajal,vahetusülema
A.M.Tru?ini juhtimisel valmis 1 miljones Vaz 2101 ?assii(kere).
20 detsember.
NSVL`i Ülemnõukogu Presiidiumi otsusega autasustati auto-
tehast TööPunalipu ordeniga kiire projektvõimsuse saavuta-
mise ja autoehituse organiseerimise eest.

Pilt

21 detsember.
Tööstuslik ühendus "AvtoVaz" on täielikult vastu võetud
riikliku komisjoni poolt hindele väga hea.Tootmisvõimsuseks
oli siis 660 000 autot aastas.
Peakonveieril valmis 1 miljones auto,milleks osutus tume-
punane Vaz 2103.

Pilt

29 detsember.
NSVL`i Ülemnõukogu Presiidiumi otsusega omistati töö-
eesrindlastele K.Semen,V.Kuznetsov ja V.Malõhhin`ile
aunimetus "Sotsialistliku Töö Kangelane".

1973 aastal toimus üleliiduline konkursi lõppvaatus Vaz tüüpi autodele eksport nime leidmiseks.
Nime variante oli välja pakutud 1812 tükki.Siin mõned näited:
Gvozdika(nelk);Argamak(hobusetõug);Sokol(kull);Lada;
Katju?a;Aurora;Iskra(säde);Ruslan;Junost(noorus);Olümpia.
Muidugi oli ka igasugu jaburaid nimesi välja pakutud:
Memoriaal;Madonna;Met?ta(unistus);Vesna(kevad);Lut?(kiir).
Konkursi võitis ÜLEKAALUKALT 1200 häälega nimi

Pilt

Järgneb...

[Muudetud: 20-7-2008 arvi100]

Postitatud: 22 Mär 2008 17:17
Postitas arvi100
See foto on küll ajas etteruttav,kuid kui ta juba näidatud on
(1 lk),siis räägime temast kahe sõnaga.

Pilt

Kui Vaz 2107 oli NSVL`i valitsusele ette näidatud ja saavu-
tatud heakskiit,tuli tehasesse kiirtellimus ühele sellisest autost.
Tellimuse esitajaks oli Leonid Ilit? Bre?nev isklikult,kes oli
NSVL`i Kommunistliku Partei peasekretär.

Pilt

Konkreetset autot ei olnud,sest valitsuse liikmed nägid ju
kõigest makkettautot.
Mida siis teha,tellimus nii kõrgelt isikult tuli ju kindlapeale täita ! Lahendus leiti ja küllaltki lihtne.Võeti tavaseeria Vaz
2106`e toorik ja anti talle Vaz 2107`me välimus.Salongi
paigaldati kõrge seljatoega istmed.Välisvärviks sai tume-
sinine metallik.
Kuigi olukord oli avraalne,jõuti tellimus valmistada tähtajaks.
Loomulikult valmis ainult üks eksemplar.

Seitsmekümmnendate alguses "määriti" suurematele tehastele kaela nõue:toota ka midagi rahvale,n.ö.laiatarbe-
kaupu.
Konstruktoribüroost tuli ettepanek,kui hakkaks tootma sõidu-
autode järelhaagiseid.Neid ju keegi veel ei tootnud.
Kui hakati mõtlema milline ta peaks välja nägema,hüüatas
tehase peainsener E.Ba?ind?agjan et mis te pead murrate!
Võtke lihtsalt kaks ?iguli tagumist osa,keevitage kokku ja ongi teile käru olemas.

Pilt

Omavahel hakati käru nimetama B-2B(Ba?ind?agjan-2 baga-
znikut) või lihtsalt lükka-tõmba(tjani-tolkai).
Tootmisse asi siiski ei läinud,valmistati vaid mõned eksempla-
rid.
Hea küll,haagised ei lähe tootmisse,kui midagi on ju vaja teha.Saadab siis peakonstruktor V.Solovjov ühe rea-
konstruktori Kuibõsevi,kus toimus parasjagu laiatarbe-
kaupade näitus.Kindlapeale tuleb sealt midagi leida,võtke
fotoaparaat kaasa,see on tehase pareikomitee käsk!
Käidi,vaadati ja tehti kaks filmitäit ülesvõtteid.Peakonstruktor
tutvus näidistega ja edastab materjalid parteikomitee
sekretärile I.Rumkevit?ile.Kahe päeva pärast tuleb otsus:
hakkame tootma malmpotti

Pilt

ja pliit/söesoendusega ! triikrauda.

Pilt

Opaa,malmpott ladna,see veel läheb läbi häda,kuid söe-
triikraud ! XX sajandi lõpul ? Noorematele tuleb teha lausa
selgitustööd mis asi see on !
Kuid teha ei olnud midagi,partei roolib(partija na? rulevoi).
Tuli asjad evitada projekteerimisse.Jõuti isegi tootmiseni,kuid
see poolidiootlik lugu jõudis oma nutuse lõpuni.
Malmpott,mida valati mootorplokkide jaoks mõeldud malmist
(tehasel ju muud ei olnud)praakis välja San.Epid.Jaam.
Triikrauda sellisel kujul kah kellelgi vaja ei olnud ja nii
lõppeski esimene katse toota laiatarbekaupu.

Järgneb...

Postitatud: 23 Mär 2008 17:41
Postitas KristjanH
Selline käru on Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigas isegi olemas.
Tõesti suur austus,et sa viitsid seda teemat uuendada. :cool:

Postitatud: 03 Apr 2008 09:47
Postitas SexSix
Kunagi küsisin kas igal mudelil on kerenumbrid järjest loetud.Aga tundub , et ei:2101-78 on kerenumber 286....(seitse kohta).Tehti ju 2101-te vaid 2202903tk.