1. leht 2-st

1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 01 Mai 2018 18:58
Postitas crix
1. maist hakkab kehtima uus vedelkütuse seadus, mis kohustab kütusemüüjaid lisama bensiinile ja diislile ka biokomponendi. See tähendab aga tarbija jaoks hinnatõusu ja mõne jaoks ka aasta pärast tõsiasja, et nende auto ei saa enam 95 bensiini kasutada.

mai 2018

-bensiin 95 muutub ja saab tähise 95E5, kus on 5% kogumahust biokütust.
-bensiin 98 jääb samaks
-diislikütus muutub ja saab tähise D B3.5, kus on 3,5% biokütust.

aprill 2019

-bensiin 95E5 muutub ja saab uue tähise 95E10, kus 10% biokütust.
-bensiin 98 jääb samaks
-diisel D B3.5 muutub ja saab tähise D B7, kus 7% biokütust.

Tasub teada, et tanklates ei hakata kasutama 95 E5 tähist, jääb ikka 95 või 98. Seega ei maksa tarbijal otsida tankurilt, et kas biolisandiga kütus on tähistatud eriliselt või mitte.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 02 Mai 2018 10:40
Postitas Frequency
Mida siis enda Ladal kasutama peaks hakkama? 98 ainult või kannatab seda 95E5-te ka panna?

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 02 Mai 2018 12:58
Postitas SexSix
Eesti võtab viimasena euroopast kasutusele biolisandiga kütused. 0,5 euroopat siksiga läbi sõidetud, pole midagi juhtunud.
https://www.err.ee/827698/alates-teisip ... stisaineid

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 02 Mai 2018 17:01
Postitas RRisto
Ja alati jääb ju 98 ka alles :) Ning minu teada juba hetkel lisatakse kuni 3% sinna biokütust...nüüd tõstetakse seda väheke.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 02 Mai 2018 22:39
Postitas Arvos
Eks tuleb siis hakata Venemaalt bensiini sisse tooma. Hinnaks 0,55 senti. liiter.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 02 Mai 2018 23:42
Postitas logman
Mõttetu paanika.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 26 Mai 2018 19:54
Postitas endrik2500
Meediast ka läbi käinud, et vanad masinad ei pruugi taluda seda 95E asja. Kas see 100% kindel, et lada mootor kannatb seda kütust? Mul endal 2105 ja sõitnud natuke üle 41 000km originaalmootor. Ei taha seda ära rikkuda, ega mõnda teist mootorit peale panna talle. Sellepärast küsin üle, et ikka kindel olla, et masinat ära ei riku. Samuti olen ka algaja autoomanik ja kõike neist VAZ'des niikuinii ei tea.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 28 Mai 2018 20:31
Postitas ToM
Ma olen sõitnud nüüd selle uue "käsitöö-biobensiiniga" kuu aega. Või vähemalt arvan et olen, 95'te vähemalt tankurist lasknud. Midagi aru küll ei saa et hullemaks läinud oleks, käib sama kehvasti kui enne :D Isiklikult arvan et see protsent etanooli on praegu nii väike (5%) et midagi ei juhtu. Mitte kohe vähemalt :lol:

Teoreetiliselt tuleks küll vist karburaatorit hakata ümber seadistama, vähemalt järgmise aasta tõusu järel kui sisalduseks tuleb 10%. Näiteks ühelt usa lehelt selline soovitus: "E-10 -lower float levels 1/32 from original specifications, increase main metering circuits’ fuel flow by 10 percent, increase idle jet diameter by 0.002 inch. Googlisse ethanol carburetor problems vms ja lugemist jagub kui huvi.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 28 Mai 2018 23:23
Postitas Arvos
ToM kirjutas:Ma olen sõitnud nüüd selle uue "käsitöö-biobensiiniga" kuu aega. Või vähemalt arvan et olen...
Arvata ju võid aga ei ole :). Olerex ütles kuu keskel, et alles jõuab see gemüüse.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 04 Juun 2018 13:27
Postitas Jass
Mõningate biokütusega kokkupuutuvate detailide eluiga võib lüheneda - plastid, kummidetailid, mis ei talu bioetanooli (kütusepump jne.), biokütuses oleva bioetanooli ja selles sisalduva vee tõttu tekkida metallide korrosioon. Uuemad varuosad peaksid olema etanoolikindlamad ja arvestatud 95E10-ga. Ostes tuleks seda küsida.

3%...5% etanooli ei tohiks sõites eriti märgatav olla.
10% puhul tuleb karburaator ringi häälestada, kuna stöhhiomeetriline õhu/etanooli segu suhe on 9,0 ja õhk/bensiin on 14,7. Lisaks on erinev tihedus –
bioetanool: 800..820kg/m3; bensiin: 750kg/m3.
Energiaväärtused on – bioetanool: 26,4MJ/kg ja bensiin: 41,3MJ/kg – seega väheneb mootori võimsus ja suureneb kütusekulu.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 04 Juun 2018 19:16
Postitas Argo66
Vaatasin ka oma auto andmeid.
24 aastat tagasi oli lubatud isegi 95E10-ga sõita.
Kuna täna enam A-varuosi ei toodeta, siis B-varuosad vaevalt sellist kütust taluvad. :(

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 09 Juul 2018 15:33
Postitas endrik2500
Mul auto saab 35, huvitav kuidas see 95e10 suhtub?

Kas 98 äkki ohutum kui 95e10?

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 09 Juul 2018 23:14
Postitas Arvos
endrik2500 kirjutas:Mul auto saab 35, huvitav kuidas see 95e10 suhtub?

Kas 98 äkki ohutum kui 95e10?
Kui sa kuus paari tonni maha ei sõida, siis mõistlik siiski 98. Ühes tanklas oli kuulda, et käivad karjakaupa sõimamas, et autod ei taha sõita, muruniidukid ja trimmerid otsad andnud.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 10 Juul 2018 09:43
Postitas hevi
Arvos kirjutas:
endrik2500 kirjutas:Mul auto saab 35, huvitav kuidas see 95e10 suhtub?

Kas 98 äkki ohutum kui 95e10?
Kui sa kuus paari tonni maha ei sõida, siis mõistlik siiski 98. Ühes tanklas oli kuulda, et käivad karjakaupa sõimamas, et autod ei taha sõita, muruniidukid ja trimmerid otsad andnud.
Kuigi vana rahvatarkus ütleb vene auto sõitvat igasugu solgiga, siis vähemalt ühel mossel on juba olnud probleeme uue 95-ga (Link).

Ise plaanin Ladas kasutama hakata 98-sat ja seda ennekõike seepärast, et vältida uue 95-ga suurenevat korrosiooni kütuse etteandesüsteemis kuna talviti autoga ei sõida.

Mis muruniidukitesse ja trimmeritesse puutub, siis minu kasutuses olnud ja olevatel eksemplaridel (B&S põhinevate mootoritega) on paagikorgi peal sümbol, mille sisuks on läbikriipsutatud E85.
Kuna see on nii konkreetse kohapeal otseselt-silmnähtavalt ära toodud, siis biolisandiga kütuse tankimist muruniitjasse loeks mina sama suureks hajameelsuseks kui diiselmootoriga autole kogemata bensiini tankimist.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 10 Juul 2018 11:32
Postitas Mel
Mul on pakkuda mitteteadusliku loomkatse tulemused Volgaga. Aprillist sees olnud 95ga sõitis auto korralikult, mingeid probleeme polnud.

Mingil hetkel maikuu lõpu poole hakkas auto tuimaks jääma, auto reageerimine gaasi vajutamisele uimane, igasugune erksus puudus. Kiirendus ka kuidagi vaevalisem kui varem. Lisaks hakkas aeg-ajalt madalatel pööretel detoneerima. Sedasi suutsin oma 4-5 tankimist veel teha ning seda suuretõenäosusega igal korral erinevast tanklaketist ja olukord ikka sama.

Viimaks lasin paagi täis 98t. Auto muutus koheselt nö endiseks. St reageerib ergult gaasile, kiirendab nagu peab ja detonatsiooni pole enam olnud. Seega hobiautod joovad mul edaspidi 98-t.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 11 Juul 2018 22:37
Postitas Arvos
Mel kirjutas:Mul on pakkuda mitteteadusliku loomkatse tulemused Volgaga. Aprillist sees olnud 95ga sõitis auto korralikult, mingeid probleeme polnud.

Mingil hetkel maikuu lõpu poole hakkas auto tuimaks jääma, auto reageerimine gaasi vajutamisele uimane, igasugune erksus puudus. Kiirendus ka kuidagi vaevalisem kui varem. Lisaks hakkas aeg-ajalt madalatel pööretel detoneerima. Sedasi suutsin oma 4-5 tankimist veel teha ning seda suuretõenäosusega igal korral erinevast tanklaketist ja olukord ikka sama.

Viimaks lasin paagi täis 98t. Auto muutus koheselt nö endiseks. St reageerib ergult gaasile, kiirendab nagu peab ja detonatsiooni pole enam olnud. Seega hobiautod joovad mul edaspidi 98-t.
Lisaks veel juurde Kurtna vanavara laadalt kõrvalt kuuldud jutu, mille kohaselt mingi vene tsikkel, vist oli iz, läks peale aastaid seismist paaki jäänud bensust kohe laksuga käima ja sõitis. Samas oli ta valanud sügisel statoili milesit ja kevadel enam mitte üks noh. Karbuss oli olnud nagu kinni keevitatud üheks tükiks, midagi liikuma ei saanud. Kõik kinni kuivanud mingit möga.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 19 Juul 2018 12:38
Postitas endrik2500
ILmselt siis peab seda 98 varianti proovima.

Hüpoteetililiselt mis saab juhtuda kui sõita kuus paar tuhat ja kasutada 98?... Kas mingi õli lisamine 98'le võimalikku kulumise kiirendamist ei aeglustaks või nii?

Olen kuulnud, et sageli pannakse vanadesse autodesse mingit 4-taktilise õli, et asi paremini tiksuks...

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 19 Juul 2018 13:00
Postitas kristjan92
Žiguli mootoril karter kus asub õli seega usun et pole bensiinile õli doseerida muidu sõidad suitseva autoga :).

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 19 Juul 2018 13:23
Postitas Mel
Autolehes ilmus hiljuti ka artikkel sellel teemal:

Kas vana auto seedib muretult bensiini 98?
Paljudele vanadele autodele 95E10 suure piiritusesisalduse pärast ei sobi. Kas aasta pärast, kui senise 95 müük lõpetatakse, peab tõesti hakkama tankima 98t? Millega see auto jaoks lõppeda võib? Asjatundjad on üsna ühel meelel.

Vanad autod on ehitatud sootuks „lahjemat” kütust tarbima kui 98. Näiteks GAZ-51 mootori surveaste on 6,2 : 1, Maanteemuhk-Sapaka ZAZ-965A mootoril 6,5 : 1. Mõlemale soovitas tootja omal ajal bensiini oktaaniarvuga 72. Üksjagu on liikvel ka 76-bensiini jaoks ehitatud autosid, kas või Moskvitše-Volgasid ning veokitest GAZ-53, ZIL-130 jne.

Ainus võimalus on 98

Kas pole veider ja mootorile ohtlik, kui 98 on aasta pärast ainus kütus, millega neid tankida? Aprillini 2019 kannatab vanu autosid veel toita tänavu müügile ilmunud 95E5-bensiiniga,

kuid siis tõuseb kütuse etanoolisisaldus 5lt 10 protsendini (tähiseks saab 95E10). Selline kogus piiritust ähvardab vana auto toitesüsteemi korrosiooniga rikkuda ning võib lisaks lahustada tihendeid.

„Ainus võimalus on üle minna 98-bensiinile, sest sellesse etanooli ei segata,” tunnistab Neste Eesti kõneisik Risto Sülluste.

Räägitakse aga, et kõrge oktaaniarvuga kütus põleb aeglasemalt, ähvardades läbi põletada klapid ning halvimal juhul isegi kolvid.

„Me pole küll kõrge oktaaniarvuga bensiini väga madala surveastmega mootoris spetsiaalselt testinud, kuid pigem neil hirmulugudel alust ei ole,” arvavad Reetu Sallinen ja Kalle Lehto Neste Porvoo mootorilaborist.

„Kui Soomes tuli selle kümnendi alguses müügile 95E10, oli ka kära kui palju, kuid kõik, kelle autole see ei sobinud, sõidavad juba aastaid 98-bensiiniga ning midagi hullu pole meie teada juhtunud. Mingi lisandiga ei peaks bensiini tempima. Kui üldse midagi teha, võib süüdet natuke varasemaks sättida,” soovitavad Sallinen ja Lehto.

„Minul samuti ei ole põhjalikke andmeid, kuid pigem on mootorile ohtlik vastupidine olukord ehk kõrge surveaste koos madala oktaaniarvuga bensiiniga, sest siis tekib detonatsioon, mis võib mootorit väga kiiresti tõsiselt kahjustada,” ütleb doktorikraadiga tehniline konsultant Hans Rämmal.

Süüdet pigem ei näpiks

Rämmal on töötanud Tallinna Tehnikaülikoolis ja Tallinna Tehnikakõrgkoolis transpordivahendite eriala lektori ja vanemteadurina, õpetades muuhulgas mootoritehnika teooriat. Tema sõnul ei tohiks vajalikust palju kõrgema oktaaniarvuga bensiin mootorit kahjustada. „Ühe, kolme ega kümne paagitäiega ei juhtu midagi. Kõrgema oktaaniarvuga kütuse põlemiskiirus on tegelikult hoopis suurem madalamaoktaanilise omast. Tänu sellele levib põlemisfront silindris kiiremini, vähendades detonatsiooniohtu,” kirjeldab ta.

Süüte varasemaks keeramise suhtes jääb Rämmal kahtlevaks. „See parandab mõnevõrra kütuse erikulu, kuid samas suurendab detonatsiooniohtu,” ütleb ta ja arvab, et tema pigem loobuks sellest.

Ei tee see 98 midagi!

Siit-sealt on ka olnud lugeda, et vanas mootoris kõrge oktaaniarvuga bensiini põletades peaks vastupidavuse huvides hoiduma kõrgetest pööretest ja suurest koormusest. Sellele teooriale tõmbab vee peale veokikrossi meister Olari Saarniit.

„Minu GAZ-51 on aastaid sõitnud 98-bensiiniga ning sama kütust kasutavad ka kõik teised sõitjad, keda tean. Mootoritega pole bensiini tõttu juhtunud mitte midagi, kuigi krossis on kaks varianti – gaas on kas põhjas või siis mootor seisab,” naerab ta.

"Surveastet on minu auto mootoril küll tõstetud, aga väga vähe. Klapidki on siiani originaalid, ei ole need ära põlenud ega midagi. Tõsi, klapivahed on originaalseadega võrreldes natuke suuremad, 0,4 mm.”

Samamoodi on Saarniit 98-bensiiniga kostitanud oma uunikumist Maanteemuhku, 1964. aasta ZAZ-965A-d. „Miskipärast käivitub mootor 98ga natuke kehvemini, kuid töötab sama ilusti kui muu kütusega. Tõsi, samas proovisin äsja Venemaalt toodud 92-bensiini ning see oli suur üllatus. Sapakal oli tunduvalt rohkem jõudu ja parem minek. Kuna Muhu mootor on lahja (27 hj), oli vahe eriti märgatav!” kiidab ta.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitatud: 19 Juul 2018 21:23
Postitas Arvos
endrik2500 kirjutas:ILmselt siis peab seda 98 varianti proovima.

Hüpoteetililiselt mis saab juhtuda kui sõita kuus paar tuhat ja kasutada 98?... Kas mingi õli lisamine 98'le võimalikku kulumise kiirendamist ei aeglustaks või nii?

Olen kuulnud, et sageli pannakse vanadesse autodesse mingit 4-taktilise õli, et asi paremini tiksuks...
Diislile lisatakse õli paaki, parim kahetaktiline õli. Diisel kuiv ja ei määri pumpa piisavalt. Minagi panen sortsu igale paagitäiele.