Summuti meisterdamine

Summuti meisterdamine

Mootoriga ja sisse/väljalaskega seonduvad teemad
s
Siim
Foorumi kasutaja
Postitusi: 179
Liitunud: 12 Mär 2002 09:54
Asukoht: Tartu
Autod: 1980 2101

Postitus Postitas Siim »

Tuhajuhe, mingi Mortelius, vist (soome firma) pidavat tegema 3000 eest kollektori ja sobivad püksid. Umbes sinnakanti need hinnad jäävad. :wow

[Edited on 18-9-2002 by Siim]
t
tuhajuhe
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 859
Liitunud: 11 Mai 2002 21:41
Asukoht: türi
Autod: Auto puudub

Postitus Postitas tuhajuhe »

Oi oi, küll küsivad.Ma käin seda toru väänajad maseerimas,räägib küll et teeme.Aga ei liigu asi kuidagi kaugemale.Eks tuleb ikka enda peale loota ja juppidest nikerdada.Tööd ja jändamist on sedasi rohkem.Ma ikka ei saa kohe 3000,noh ma nikerdan siis 1500 ja päris rõõmuga.Siis isegi kannataks ju selle3000 eest taha välja kõik ära teha.
56506878
p
pppp
Suletud kasutaja
Postitusi: 12
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

Postitus Postitas pppp »

Originally posted by Siim
Tuhajuhe, mingi Mortelius, vist (soome firma)
Martelius-Exhaust Oy
Vaata http://www.martelius.com/
m
madock
Suletud kasutaja
Postitusi: 10
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

2 sumpat

Postitus Postitas madock »

Aga mehed äkki aretaks midagi uhkemat 2 sumpsi mis tulevad mõlemalt poolt välja! Lagi vaade oleks kyll!:D
v
Valdz
Aasta Projekt
Postitusi: 612
Liitunud: 04 Mai 2002 17:33
Asukoht: Jüri
Autod: 1971 BA3-2101
Kontakt:

Postitus Postitas Valdz »

Ma nägin niisugust 06-te tallinna linnavahel. Lai velg, vinged kaitserauad (plastmassist) ja sumpa torud kahelt poolt väljas.

Väga ilus vaatepilt.
b
burnstreet
Suletud kasutaja
Postitusi: 2
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

Postitus Postitas burnstreet »

Mul on alumiiniumist stock-sumpa. Kuna alumiinium on vähe pehmem, kui teras, siis summmutab väga hästi müra. Lisaks ei roosteta ja on kerge. Miinuseks jälle see, et on kallim ja raskem keevitada.
s
Siim
Foorumi kasutaja
Postitusi: 179
Liitunud: 12 Mär 2002 09:54
Asukoht: Tartu
Autod: 1980 2101

Postitus Postitas Siim »

Tõlkisin ära artiklu ungarlaste ladaklubi lehekülje pealt (http://www.ladaclub.hu/tuning/tuning_kipuff_z_en.html - sealt vaata pilte juurde). Ütleme nii, et mingit erilist uut teadmist see ei sisaldanud, aga üht-teist vähemalt meenutuseks ikka. Osade terminite tõlkimisega sattusin veidi raskustessen ja õigekeelsusele ei pööranud ma ka erilist tähelepanu (kiire oli)

Sumpsitimmimisest on juttu. Käsitletakse põhilisi küsimusi ja kummutatakse peamised vääritimõistmised.

Tavaline sumps on ehitatud mootori müra summutamiseks, mis toimib nõnda, et mootorist väljuvad gaasid läbivad metallist laburündi. See toiming võtab energiat ja seega lähevad osad hobused raisku. Väljalaskesüsteem on ka pidevalt surve all, tulenevalt selle ehitusest. Igas järgnevas sumpsijupis on olemas teatud rõhk, mitte vaakum (viimane tõmbaks gaasid välja). Silindri surve ja selle töö tulemuslikkus pole optimaalne.

Sportsumps, on ehitatud põhimõttel, et gaasid ei puhuks mingitesse takistustesse. Mürasummutus toimub perforeeritud sirge toru abil. Pütis on toru ümber ka müraisoleeriv vooder. Mootor ei rasika enam nii jõudu gaaside välja surumiseks ja töötab optimaalselt. Kõigil torudel on suurem diameeter kui originaalidel. Toru diameetri valmine on üiooluline, liiga suur diameeter muudab saavutatud tulemuse halvemakski. Käsitletu ka allpool.

Heli poole pealt niipalju, et see müraisoleeriv vooder põleb mõningal määral paarisaja kilomeetri möödudes ära, mistõttu süsteem muutub ajapikku oluliselt lärmakamaks (mis võib pikematel sõituel hakata pinda käima). Soovitatakse valida võimalikult vaikne otseläbi sumps.

Tavaline pükstejupp vs torukollektor. Tavaline variant ei ole hea, kuna iga silindri jaoks mõeldud torud pole ühe pikkusega ja teiseks pole nende gomeetria optimaalne – gaasid „põrkuvad“ teineteisega või toruseintega kokku. Torukollektoritel on torud iga silindri puhul sama pikad ja ühendatud omavahel võimalikult paralleelselt. Tulemuseks on optimaalne gaaside mootorist väljumine. Zigulile on olemas kahte tüüpi torukollektoreid – 4-2-1 ja 4-1 variant. 4-2-1 on soovitatav kõrgetepööretega võistlusmootoritele, 4-2-1 on odavam ja kergemini Lada puhul paigaldatav ning optimaalne tänavakasutuseks timmitud mootorite puhul, kus läheb hobuste asemel vaja rohkem pöördemomenti. Mõlemad kollektorid eritavad endist suurel hulgal soojust ja seega peaks paigaldama nende ümber mingisuguse soojusisolatsiooni.

Katalüsaator raiskab jõudu ja sellest võiks loobuda, niivõrd kuivõrd pärast ülevvaatusest CO pärast läbi saab. Seda pole vist vanadel Ladadel ette nähtudki.

Põhilised vääritimõistmised:
Sumpsi viimase toru suurus on tähtis – tegelikult loeb süsteemi kõige kitsama toru läbimõõt. Kõik torud tuleb asendada pirakamatega ja võimalikult sirgete torudega, mis on ainus võimalus saamaks häid tulemusi.

Mida suurem toru läbimõõt, seda parem. Külmad gaasid võtavad enam ruumi kui kuumad ja neid on sumbutis raskem liigutada väljapoole. Suurem diameeter toob endaga kaasa aeglasema gaaside liikumiskiiruse ja seega kulub gaaside väljalaskeks enam aega. Gaaside liikumiskiirus sumbutis on võimalik arvutada sumutisektsiooni (kogu süsteem) pindalat teades, pirakate põhitorude puhul on see tohutu ja sumpasse mahub korraga ära väga palju gaase. Nt 100 mm süsteem oleks ilgem jaburus.

Bensukulu suurenemise kohapealt väidetakse, et see võib isegi alaneda, kuivõrd vanade Zigulide väljalaskesüsteem on ebaoptimaalne mootori tootlikkuse seisukohast. Samas sportlikumad hääled võivad mõjuda julgustavalt ka gaasijalale. Siinkohal tuleb siiski teada, et benakulu kasv ei tulene mitte sumpsi ehitusest vaid muutunud sõidustiilist.

Kas torukollektor rikub ära väljalaskeklapid (?). Võimalik kui klapid on valesti paika sätitud (valve clearance). Sellele tasub alatitähelepanu pöörata.

Sigullispetsiifilist infi

On olemas riginaal 2 ja 3 sumutiosaga süsteemi. Selles kolmeosalises on esimene osa mingi sädemetepüüdmise kilp, kus on sees väga väikese läbimõõduga torud. See ei ole katalüsaator. Süsteemi diameeter on 40 mm. Pükstejupp pole väga vilets, isegi mõned rallitajad ei vaheta seda välja, kuna nt 4-1 süsteemi paigaldamine toob endaga sageli kaasa keresse aukude lõikumise, haamerdamise vms. 4-2-1 sobib muidu ilma kere deformeerimata.

Kui seda esimest juppi (püksid) ei osteta, siis koosneb kogu süsteem juppidest, mis kinnitatakse tehase „pükste“ otsa. Enamjaolt on vaid üks helisumbutaja (suht lärmakas).

Toru läbimõõdu valimisel (ainult Ladale!) on paras teada, misjaoks autot kasutatakse.
Tavamootor 50 mm üks otseläbi helisumbutaja ja see asi, mis on 2 sumpa osa küljes. 1200 ja 1300 cc puhul võib kasutada ka 40 mm toru. Suurem diameeter ei ole parem.
Nobedamaks tänavasõiduks ja timmitud mootorite puhul kasutada 50 – 60 mm toru ja ainult ühte (või kahte) otseläbi mürasummutajat. Hea oleks 4-2-1 torukollektor.
Võidusõiumootor vajaks 60 mm toru ja ühte mürasummutajat (pütti) ning 4-1 kollektorit.
Kasutaja avatar
PuZuP
Ladaklubi Liige
Postitusi: 1734
Liitunud: 08 Aug 2002 23:52
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Autod: 2106 '79
Kontakt:

Postitus Postitas PuZuP »

...parem kaotada üks minut oma elust, kui kaotada oma elu ühe minutiga...Pilt
p
põletaja
Foorumi kasutaja
Postitusi: 363
Liitunud: 20 Jaan 2003 12:52
Asukoht: järvamaa
Autod: 2105 vs 21213

Postitus Postitas põletaja »

üks võimalus on et tagumine pada ära nagu minu wrc-l teine aga lõigatapada lahti ja panna sinna sisse mingi otse toru oma 1500 auguga ja ülejäänud klaasvatti täis sixil muidugi tuleks pada suurem ka panna celikal igatahes on hääled mõnusalt jämedad
ostsid siis sõida
s
Siim
Foorumi kasutaja
Postitusi: 179
Liitunud: 12 Mär 2002 09:54
Asukoht: Tartu
Autod: 1980 2101

Postitus Postitas Siim »

Sihuke "vihmaveetoru" on nüüd autol all
Pilt
torukollektor ka
Pilt
50 torud põja all, kollektor 38mm, pütt rohkem (seest koonuse kujuga).

Mis sellest tolku on?
1.Kuna nukkvõll on tsuti varajasemaks keeratud ja hingamine nüüd maru vaba siis minek kõrgetel pööretel 4000-4500+ paranes tublisti. Kui mootor paremini bena kätte saaks oleks efekt ehk veelgi parem.
2.Hea vaikne sõita kui rahulikult gaasipedaali kasutada. 50-60-ga 4ndaga pea hiirvaikne. Samas äkilisemalt gaasi andes (lahti lastes) teeb parajat podinat, mütakaid jmt. Üldiselt muhe plärinavaba bass. Samas saab aknaid majadel plärisema panna ja ka autodel ilmselt alarme tööle ässitada.
3.Sumbuti näeb parem välja. Või noh eks see ole maitse asi ka. A tähelepanu on kindlasti garanteeritud. Kui ma laupäeval e simest korda valgel ajal linnas sõitsin avanes mulle tagantvaatepeeglist eriti naljakas vaatepilt - nimelt mingid Audis istuvad mehehakatid kõõlutasid endid üle armatuurlaua ja vahtisid konkreetselt kogu punase tule all kükitamise aja ammulisui sumbutisse. Kuradi naljakas.

Sumbutist pikemalt siin (teema lõpus). Lisaks ka võrdlusmoment pildi näol Ziguli originaalsumbutiga:
http://www.pimix.com/forum/viewthread.php?tid=308
r
rs racing
Suletud kasutaja
Postitusi: 162
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

Postitus Postitas rs racing »

Ütlen ausalt: lugesin ka sealt ungarlaste lehelt selle sumpsijutu läbi, väidan, et suur osa sellest on täielik jama.
See, kas pütt on taga koonuseline või mitte, ei mõjuta küll ühtegi asja.
Samuti ei ole vaja kasutada müraisolatsiooniks vatti, mis sealt seest välja kaob mõne aja pärast vaid tuleb sumps õieti ehitada. Piisab ainult perforeeritud torus ja väikesest nipist ning müra jääb normi piiresse. Üks mees, kes on sellega tegelenud juba oma 30 aastat on kõik need variandid ka läbi katsetanud. Mulle laitis ta maha ka "lapiku" kujuga pütid ja tegi ümmargused - parem soojuse jaotumine. Kui aega saan, lisan mõne pildi ka.
Samuti ei aita minekule ega millelegi muule kaas ainult tagumise otsa vahetus või ainult tagumise püti vahetus, vahetada tuleks ka resonaator. Efekti annab see ka originaal toru ja originaal kollektori puhul.
Üksi asi veel: vatiga isoleeritud sumps on teil ca 10 kuuga auto all küpse.
Nii, palun vaielge nüüd vastu
:D:D
s
Siim
Foorumi kasutaja
Postitusi: 179
Liitunud: 12 Mär 2002 09:54
Asukoht: Tartu
Autod: 1980 2101

Postitus Postitas Siim »

Originaali postitas RS Racing
Ütlen ausalt: lugesin ka sealt ungarlaste lehelt selle sumpsijutu läbi, väidan, et suur osa sellest on täielik jama.
See, kas pütt on taga koonuseline või mitte, ei mõjuta küll ühtegi asja.
Samuti ei ole vaja kasutada müraisolatsiooniks vatti, mis sealt seest välja kaob mõne aja pärast vaid tuleb sumps õieti ehitada. Piisab ainult perforeeritud torus ja väikesest nipist ning müra jääb normi piiresse. Üks mees, kes on sellega tegelenud juba oma 30 aastat on kõik need variandid ka läbi katsetanud. Mulle laitis ta maha ka "lapiku" kujuga pütid ja tegi ümmargused - parem soojuse jaotumine. Kui aega saan, lisan mõne pildi ka.
Samuti ei aita minekule ega millelegi muule kaas ainult tagumise otsa vahetus või ainult tagumise püti vahetus, vahetada tuleks ka resonaator. Efekti annab see ka originaal toru ja originaal kollektori puhul.
Üksi asi veel: vatiga isoleeritud sumps on teil ca 10 kuuga auto all küpse.
Nii, palun vaielge nüüd vastu
:D:D
Õige jutt ehk, aga mõjub praegusel kujul teleturuna. Jutu ülesehitus on teleturule omane. Esmalt öeldakse, et seniteadaolevad lahendused on jamad (seda ei tõestata - sest seda polegi vaja). Seejärel ilmneb, et "meie eksperdid" (antud juhul üks mees, kes on asjaga 30 aastat tegelenud ja kõik variandid läbi kasetanud), on välja töötanud ühe nipi (, millest pikemalt ei räägita), mis koheselt teeb sada imet (müra jääb normi piiresse). Selles reklaamteates on välja toodud ka väike soovitus sumbuti iseehitajatele "sumps tulebm õieti ehitada" ja vatti ei tule sealjuures kasutada. :D
t
tuhajuhe
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 859
Liitunud: 11 Mai 2002 21:41
Asukoht: türi
Autod: Auto puudub

Postitus Postitas tuhajuhe »

Bosali sumpades on ka vatt sees.Aga mis asi siis 10 kuuga küpse on?
56506878
r
rs racing
Suletud kasutaja
Postitusi: 162
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

Postitus Postitas rs racing »

Vati kasutamisega kaasneb üldjuhul 2 jama: esimene see, et mingi aja möödudes see lendab sealt lihtsalt välja, siis tuleb pütt uuesti lahti keevitada ja täita seda vatiga uuesti. Ainukene, mis seal sees kestab on mingi kosmosevilt, mida ei pidavat enam aga saada olema.
Teine asi opn selles, et kui sumpat just roostevabast terasest ei tee, siis vatt on nagu kompress seal sees ja kuna sumpas tekib kondents, siis see lihtsalt roostetab läbi, eriti siis, kui tegu vaid linnasõiduga.
s
sigle
Suletud kasutaja
Postitusi: 159
Liitunud: 01 Jaan 2002 02:00

Postitus Postitas sigle »

Need bosali pajad peavad vastu ligi 10 aastat ja öelge ausalt, kes teist sõidab 10 aasta pärast veel sellesama ladaga. Ning ma arvan, et kes siis veel sõidab, see ei pelga enam lasta uut sumpsi teha.
h
heiki.k
Foorumi kasutaja
Postitusi: 60
Liitunud: 29 Sept 2002 17:16
Asukoht: Tallinn, vana&hea Eesti Vabariik
Autod: VAZ 2103 “74
Kontakt:

Postitus Postitas heiki.k »

SIIM
Ma sattusin siin jutte lugedes segadusse, et kust millist sumpat saab ja kes mida teeb aga ole täitsa ja ütle(ei taha pealetükkiv olla), kust sa selle oma iluduse välja võlusid. Ma saan aru, et sul otsast lõpuni kõik uus. Ja palju arve peale numbreid kogus(umbes)!
Oleks väga tänulik:cool:
t
tuhajuhe
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 859
Liitunud: 11 Mai 2002 21:41
Asukoht: türi
Autod: Auto puudub

Postitus Postitas tuhajuhe »

RC Racing muidugi üldiselt jutt õige,aga see on põdrast tulnud subaru sumpa järgi tehtud.Originaal on pikem ja jämedam,sisse tuleb 80mm ja välja100mm.Bosali sumpa pidas mul omega all ainult 1,5aastat ja püti küljest hakkasid torud lahti murduma.Viga selles et sisse minev toru mädanes seest poolt ära ja murdis püti küljest puruks.
56506878
p
põletaja
Foorumi kasutaja
Postitusi: 363
Liitunud: 20 Jaan 2003 12:52
Asukoht: järvamaa
Autod: 2105 vs 21213

Postitus Postitas põletaja »

järelikult pole viga otseselt mitte pajas vaid hoopis summutaja torus
ostsid siis sõida
m
Mel
Ladaklubi Liige
Postitusi: 1390
Liitunud: 15 Juun 2002 11:54
Asukoht: Tallinn
Autod: 3x fwd, 5x rwd

Postitus Postitas Mel »

Oleks mõni küsimus Siimu auto alla oleva sumpsi kohta.
Kas pütt on tehtud roostevabast, pildil paistab igatahes nagu sedamoodi?
Kaua umbkaudu terve väljalase vastu peab?
Siim, tuhajuhe, kuidas politsei ja ülevaatuse meestega kogemused on? Ma tean Tallinas paari juhtumit, kus on saadetud liiga valju müra tõttu kordus ülevaatusele. Ning ükskord kästi ka ülevaatusel kogu süsteem "korraliku" vastu välja vahetada.
s
Siim
Foorumi kasutaja
Postitusi: 179
Liitunud: 12 Mär 2002 09:54
Asukoht: Tartu
Autod: 1980 2101

Postitus Postitas Siim »

Originaali postitas heiki.k
SIIM
Ma sattusin siin jutte lugedes segadusse, et kust millist sumpat saab ja kes mida teeb aga ole täitsa ja ütle(ei taha pealetükkiv olla), kust sa selle oma iluduse välja võlusid. Ma saan aru, et sul otsast lõpuni kõik uus. Ja palju arve peale numbreid kogus(umbes)!
Oleks väga tänulik:cool:
See väljalase on Tuhajuhe teht. Viimast "hinnakirja" küsi tema käest (saada talle näiteks mail).
Originaali postitas Mel
Oleks mõni küsimus Siimu auto alla oleva sumpsi kohta.
Kas pütt on tehtud roostevabast, pildil paistab igatahes nagu sedamoodi?
Kaua umbkaudu terve väljalase vastu peab?
Siim, tuhajuhe, kuidas politsei ja ülevaatuse meestega kogemused on? Ma tean Tallinas paari juhtumit, kus on saadetud liiga valju müra tõttu kordus ülevaatusele. Ning ükskord kästi ka ülevaatusel kogu süsteem "korraliku" vastu välja vahetada.
Pütt ei ole tehtud roostevabast. Politsei pole esialgu (ptui-ptui-ptui) asja vastu huvi tundnud (a vaikselt sõites polegi see sumps kuigi lärmakas) ja ülevaatus tuleb alles sügisel.
Vasta