2121 Niva, Ratsoup, 1983

2121 Niva, Ratsoup, 1983

Võimalus foorumi külastajatel oma Ladat lähemalt tutvustada
Foorumi reeglid
Autoteema pealkirja vormistamine:
Auto mudel, kasutajanimi, väljalaskeaasta n: 2107, Revolutsionäär, 1989
Tasuks lisada ka märgend kujul projekt-MUDEL n: projekt-2107

Teemasse palun lisada juttu oma masinast ja lisaks ka pildimaterjali.

Pildimaterjali üleslaadimisel kasutada võimalusel foorumi pakutud funktsionaalsust, sest välistelt saitidelt viidatud pildid kipuvad ajaga kaduma.
ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

2121 Niva, Ratsoup, 1983

#1

Postitus Postitas ratsoup » 02 Sept 2017 20:56

Ühel päeval sattusin osta.ee-s Lada Niva oksjoni peale. Auto oli Saaremaal ja ei tulnud mõttessegi, et läheks ja tooks ära. Aga Niva tundus huvitav retro pill, nii et hakkasin kuulutusi sirvima. Üsna pea leidsin ühe isendi 350eur eest Nõmmel 1km kaugusel. Sellest aga õnnestus ilma jääda - keegi jõudis ette. Suures ahastuses helistasin Saaremaa Niva omanikule ja mõtlesin, et uurin auto kohta natuke. Mees oli muhe ja auto tundus aus. Egas midagi, samal õhtul istusin lennukile, lendasin Kuressaarde ja tagasi samal päeval juba pimeduses oma uue oranži Nivaga. (Lugejale veel infoks, et see oli praktiliselt mu esimene Lada või vene auto sõit).

Niva laevas:
Pilt

Niva koduhoovis:
Pilt

Tehtud esimesed asjad:
1) Esikardaan alla tagasi pandud. Oli alt ära võetud eelmise omaniku poolt.
2) Juhi istme seljatoe fiksaatorile sai murdunud hammaste asemele keevitatud üks seib.
3) Tellitud sai õlifilter, õli, õhufilter
4) Küljepeeglid said peale keeratud ja fikseeritud

Auto seisukord on nii ja naa. Eks teab mis palju tema eest välja ei käidud. Tehnika tundub olevat üsna viisakas. Auto on põhimõtteliselt ühe peremehe sõita olnud enamiku oma elust. Murekohaks on aga põhi. Seda on siit sealt paigatud, just karbid. Samuti on keegi kunagi tiivad üle värvinud/pahteldanud.

Vead mis vajavad likvideerimist:
1) Tagumise istme sejatoe fiksaatorid on katki/tooli küljes puudu
2) Karburaator vajab seadistamist/puhastust. Sooja mootoriga tühikäigul kooleb maha kui toore klapp kinni lükata. Ühesõnaga sooja mootoriga toore klappi lükates alla 2000 rpm-i kooleb maha. Tegin sellist nalja, et võtsin õhufiltri korpuse pealt maha ja tekitasin käega karbussi peale vaakumi, ehk tõmbab mingid torud lahti. Tolku aga sellest polnud. Ehk keegi targem oskab seda viga täpsemalt diagnoosida kui must karbuss :)

Mingi imelik niva pisik on sees. Eks esialgu vaatan, kas või mis loom see Niva on. Päris korralikult taastamist veel ei julge plaanida. Põhja alt tuleb ikka korralikult keevitama hakata. Pole selle kogemust/kohta teha. Küll on aga selja taga ühe külgkorvi Jawa taastamine, seega päris võõras teema pole see vana tehnika...
Viimati muutis ratsoup, 19 Sept 2017 11:57, muudetud 1 kord kokku.


ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#2

Postitus Postitas ratsoup » 10 Sept 2017 22:18

Sai karburaator nädalavahetusel laiali lammutatud ja puhastatud. Otseselt mingisuguseid ummistusi / probleeme ei leidnud. Leotasin atsetoonis ning hiljem puhusin suruõhuga läbi tüüsid ja muud peened augud. Pumpade membraanid tundusid terved. Pärast tagasi paigaldust käib mootor ergsamalt küll.

Tühikäigu mure on aga jätkuvalt alles. Sooja mootoriga ei saa toorest kinni lükata. Nii kui RPM kukub alla 2000 siis mootor hakkab vahele jätma ja sureb välja. Üleüldse isegi sõidu peal alla 2000 pöörde ei käi mitte mingi valemiga. Alla 3000 pöörete gaasi andeks hakkab vahele jätma ja jõnksutama.

Reguleerisin pärast tagasi paigaldust karburaatorit ziguli manuaali järgi. Algslet oli konfiguratsioon selline: seguklapp 5,25 pööret lahti ja õhuklapp 0,75 pööret lahti. Mängisin mõlemaga igasugustes kombinatsioonides, mootorit alla 2000 pöörde stabiilselt tööle ei saanud. Kui toorest kinni lükata ja RPM kukub alla 2000, siis kooles ikka maha.

Oskab keegi targem nõu anda mida katsetada või kust viga otsida? Oleks Tallinnas väikese karburaatori kooli eest valmis isegi tasu välja käima :)

Pilt
Pilt

Kasutaja avatar
motamees
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 2850
Liitunud: 22 Juul 2003 23:43
Asukoht: saaremaa
Autod: MetsaNiva
Kontakt:

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#3

Postitus Postitas motamees » 10 Sept 2017 22:41

Sedasorti karbal tuleb kõigepealt kontrollida, kas tühikäigu magnetklapp töötab.
Seejärel tuleb kontrollida, et segusiibrid oleksid tühikäigul täiesti suletud. Kogu tühikäik toimetab läbi tühikäigu õhukanali. Suuremast antakse õhku ja väiksemast kruvist kütet sinna sisse.
Tühikäigul peab karba kangeste susisema.

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#4

Postitus Postitas ratsoup » 14 Sept 2017 18:36

Kuna Lada pood jäi tee peale, krabasin uue magnetklapi kaasa. Vahetasin ära. Tulemust ei ole :| Toorest ei saa kinni panna, sest kui pöörded alla 2k kukuvad, kooleb kohe maha.

Kuidas segusiibreid kontrollima peaks? Ülevalt lihtsalt sisse piiluma? Karpat lahti võttes olid nagu kinni küll.

Edit:
Kas see on normaalne, et kui töötava mootoriga (küll toores peal) segukruvi kinni keerata, mootor jääb tööle?

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#5

Postitus Postitas ratsoup » 19 Sept 2017 11:54

Karburaatoriga sain abi MHT autost, mustamäe tee 18. Soovitan kohta igaljuhul - oli tükk tegemist, et leida kuskilt üles VAZ kogemustega vennad Tallinnas. (Ilmselt neid on, aga netiavarustest keeruline infot leida - vanakooli mehed ei tea mis on turundus :) )

Karburaatoril oli siiski kaks häda, mida mina tuvastada ei suutnud. Ühe bensupumba kanal oli umbes ning mingi väike kummitihend oli juba enne mind kaduma läinud. Süüde sai ka paremaks reguleeritud ja bensufilter paigaldatud. Lisaks veel uued küünlad.

Nüüd sõita täitsa 5+ :P

Edasi tuleks rattakoopad mingi mögaga konserveerida ja logarid peale panna. Oskab keegi mingit head möksi selleks soovitada?
Viimati muutis ratsoup, 19 Sept 2017 13:24, muudetud 1 kord kokku.

Vaalo
Foorumi kasutaja
Postitusi: 136
Liitunud: 01 Nov 2007 16:24
Asukoht: Tallinn
Autod: vaz 2101, vaz 21033

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#6

Postitus Postitas Vaalo » 19 Sept 2017 12:40

"Ühebensupumba tüüs"??? Einoh, eks iga päev saa midagi juurde õppida...
Aga auto on tore, hea et korda said :)

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#7

Postitus Postitas ratsoup » 19 Sept 2017 13:20

Ehk veidi väär sõnakasutus. Ühesõnaga karburaatori hetkekiirenduse bensiinibumba tunnel oli umbes ning seetõttu ka kiirendades tekkis poomine ja jõnksutamine. :)

Kasutaja avatar
motamees
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 2850
Liitunud: 22 Juul 2003 23:43
Asukoht: saaremaa
Autod: MetsaNiva
Kontakt:

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#8

Postitus Postitas motamees » 19 Sept 2017 13:41

ratsoup kirjutas:... Oskab keegi mingit head möksi selleks soovitada?

viewtopic.php?f=18&t=875

Vaalo
Foorumi kasutaja
Postitusi: 136
Liitunud: 01 Nov 2007 16:24
Asukoht: Tallinn
Autod: vaz 2101, vaz 21033

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#9

Postitus Postitas Vaalo » 19 Sept 2017 14:30

ratsoup kirjutas:Ehk veidi väär sõnakasutus. Ühesõnaga karburaatori hetkekiirenduse bensiinibumba tunnel oli umbes ning seetõttu ka kiirendades tekkis poomine ja jõnksutamine. :)

Ehk siis kiirenduspump lihtsamas eesti keeles. Samas sellest ei saa oleneda tühikäigu puudumine (ilma tooreta väljasuremine jne)?

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#10

Postitus Postitas ratsoup » 19 Sept 2017 15:18

Vaalo kirjutas:
ratsoup kirjutas:Ehk veidi väär sõnakasutus. Ühesõnaga karburaatori hetkekiirenduse bensiinibumba tunnel oli umbes ning seetõttu ka kiirendades tekkis poomine ja jõnksutamine. :)

Ehk siis kiirenduspump lihtsamas eesti keeles. Samas sellest ei saa oleneda tühikäigu puudumine (ilma tooreta väljasuremine jne)?


Õpin ka minagi, olgu siis kiirenduspump :) Tühikäigu puudumise põhjus oli vist mingi kummitihendi puudumine. Üks karpa vahetihend läks vist kah vahetusse. Täpsemalt jään võlgu, sest polnud töö juures kui tehti.

@ motamees
Tellisin Dinitrol ML-i ära. Millega seda 1L pudelit pritsida saab? Sellele peab mingi püstoli muretsema?

Vaalo
Foorumi kasutaja
Postitusi: 136
Liitunud: 01 Nov 2007 16:24
Asukoht: Tallinn
Autod: vaz 2101, vaz 21033

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#11

Postitus Postitas Vaalo » 19 Sept 2017 15:51

Mina olen seda lihtsalt pintsliga määrinud, ei näinud põhjust püstoliga mäkerdada. Samas on seda ka aerosoolina müügil.

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#12

Postitus Postitas ratsoup » 25 Sept 2017 09:23

Nädavalavahetus seljataga. Sai Nivaga jälle veidi toimetatud. Tõmbasin kõik koopad Dinitrol ML-ga üle ja paigaldasin logarid. Mõte siis selles, et enne kui mingiks suuremaks tegemiseks läheb, konserveerida seda mis on ja poleks kahju sõita. Lisaks sellele sai paigaldatud pagasniku uus lukusüda ja käepide. Nüüd käib luuk ka kinni fikseeritult ja lukku. :)

Logarid all tuli kohe kibelus ikkagi minna ja proovida mida Niva suudab. Mudasse ei roninud, leppisin liivaga. Täitsa äge oli, sain üles ja läbi kohtadest kus arvasin tõesti, et jään kinni. :)
Pilt

Eks muidugi Niva sõit ei saa minna kunagi ilma tehniliste viperusteta. Sõitma minnes selgus kohe, et tühikäik on kadunud taas. Natuke uurides selgus, et karburaatori segukruvi on oma teed läinud. Sinna sai üks suvaline polt ette ajutiselt.

Karjääris mõõduvõtmise tulemusena avastasin, et sooja mootoriga ei tule kapott enam lahti :D Ning tee mis tahad, diffrilukku ei saanud enam maha. Käis ta juba alguses raskelt. Aga mis on kinni see on kinni. Hetkel üsna nõutu, sest sellega asfaldil sõita väga ei tohi. Tegin nii palju pattu, et koju saaks. On seal üldse varianti, et midagi proovida või peaks vahekasti kohe maha võtma?

Kasutaja avatar
logman
Ladaklubi Liige
Postitusi: 3934
Liitunud: 29 Nov 2004 23:46
Asukoht: Mulgi ja Sakala vahel vibreerin
Autod: 1,3 "vasmjorka", 1,2 "kopeika", 1,4d vollwaagen
Kontakt:

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#13

Postitus Postitas logman » 26 Sept 2017 00:11

Hakatuseks piilu, kas kastis üldse õli sees on ;).

Kasutaja avatar
motamees
Ladaklubi Auliige
Postitusi: 2850
Liitunud: 22 Juul 2003 23:43
Asukoht: saaremaa
Autod: MetsaNiva
Kontakt:

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#14

Postitus Postitas motamees » 26 Sept 2017 08:45

Tuleb tagurdada ja ise luku kangi õrnalt tõmmata. Nagu pingest vabaneb, tuleb välja.

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#15

Postitus Postitas ratsoup » 26 Sept 2017 09:39

Tänud hüva nõu eest! Õhtul proovin järgi.

Kas kellelgi on juhuslikult pakkuda tagumise istme sejatoe lukustuse kronsasid (neid mis istme seljatoe küljes). Saab ka tellida aga post juba 30€+...

Pilt

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#16

Postitus Postitas ratsoup » 03 Okt 2017 15:19

Tänud motamehele! Saingi selle nipiga diffriluku maha. :P

Üks kronsa on leitud, teist veel tarvis. Auto eelmine omanik Saaremaalt on väga abivalmis ja mul on tunne, et terve maakonna pealt otsitakse mulle seda üht kronsat taga. :) Täna proovin õhtul juhiukse luku töö taastada.

Vahepeal olen aga mõelnud, et mis sellest autost saab. Minu jaoks peab igal asjal mingi konseptsioon või eesmärk olema. Eks muidu on ka tore näppe õliseks teha aga ilma põneva eesmärgita võivad asjad soiku jääda. Mis ma siis välja mõtlesin...?

Minu Niva nägemus on, et sellest võiks saada auto, millega on mugav ka igapäevaselt liigelda. Midagi mis jääks jalgu liikluses või maanteel. Samas võiks autol olla natuke paremad maastikuomadused. Lühidalt - moderniseerida, hoides stiilset/originaalset välimust. Ehk siis natuke konkreetsemalt:

1) Mootor 1.9 VW TDI, 66kw
Tundub nagu selle auto jaoks loodud, sobib iseloomuga suurepäraselt: "Pisike aga väga tubli". Ainus jama saab olema käigukastiga. Lada oma on kehvake (4 käiku, 5 käigulisel on probleemid), kindlasti ei mõju rohkem väänet hästi. Enamikel autodel on see 1.9 diisel risti, st käigukast ei sobi. Ilmselt pean võtma mõne suurema isendi (passat, A6 kus mootor piki pidi) ning sama auto neliveolise käigukasti ning selle esimeste rataste veo kõrvaldama. Mootor oma näitajate (kubatuur, võimsus ja kaal) sobib seaduse järgi. Seda kas see kaadervärk sinna ära mahub lähen varsti ühe Volkswagen spetsialisti juurde takseerima. Neliveolise käigukast on jube pikk ja küsimus on karteri ja esidifri omavahelises mahtumises. Muidu võiks nagu hästi minna, VW-l ka mootor kunde pool veidi.
2) Roolivõim. Ilgelt äge oleks Nivaga sõita nii, et keerad rooli ühe sõrmega. Selle seadustamisega võib probleeme muidugi tekkida.
3) Minimaalne tõste, 5cm. Natuke suuremad rehvid/rattad. Hulluks ja ebaloomulikuks ei taha minna.
4) Hoida auto sisemus & välimus võimalikult originaalilähedane kui mõned mugavdused, nt suuremad küljepeeglid välja arvata.

Mootori vahetuse kohta veel nii palju, et interneti avarustest otsides olen üht-teist 1.9 TDI-st Nivas. Enamik aga venekeelsete videode näol. Rohkem infot kuidas nad jõuülekande ära lahendasid pole leidnud. Kui kellelgi on mõtteid, ettepanekuid olen väga tänulik!

Inimese kohta, kes pole varem eriti autot remontinudki võiks öelda, et olen vist täiesti ära keeranud. 8-)

J.Aru
Foorumi kasutaja
Postitusi: 20
Liitunud: 26 Aug 2014 12:36
Asukoht: Rahkla
Autod: 21063

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#17

Postitus Postitas J.Aru » 03 Okt 2017 19:11

Isiklikult eelistaks 1.9Tdi 81kw mootorit, kuna sisuliselt on tegu sama asjaga ja omades sama mootoriga Passatit siis võiks ka Nivat täitsa mõnusalt edasi liigutada (kusjuures ei ole Niva midagi nii kerge kui võiks arvata). Kui jätta sama mootori nelikveoline kast siis minuteada 66kw-stele nelivedu samuti ei pakutud ehk 81kw doonorit võiks olla lihtsam leida.
Teise mootori ja käigukastiga peaks vast mürataset samuti allapoole saama. Kuna peres olemas ka Niva siis sellel kõige suuremad müra tekitajad tunduvad olema mootor ja käigukast. Pole teiste Nivadega sõita saanud aga sellel käigukastis vist ikka laagrid läbi, et häälitseb (5 käiguline kast).
Kindlasti oleks see väga suur ehitus, aga ise-enesest mõte sellise mootoriga Nivast ei ole üldse paha. :)

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#18

Postitus Postitas ratsoup » 03 Okt 2017 21:32

Olen ise sõitnud nii 66kw, 74kw ja 81kw passatitega. Olemas ka veel 96kw variant. Eks rohkem on tavaliselt ikka parem. Seaduse järgi aga tohin panna 30% võimsama mootori, (passis 59kw) siis 78,8kw. Ma ei teagi kas seda üldse on võimalik nii lihtsalt kindlaks teha mille ma siis täpsemalt sinna kapoti alla panen. Vb mootoril karteril mingi vastav mudel/tähis. Kui ma selle maha viilin siis jääb see ilmselt mu südametunnistusele milline mootor sellest valikust täpselt vahel. :P

twist
Foorumi kasutaja
Postitusi: 526
Liitunud: 20 Dets 2008 15:44
Asukoht: Raplamaa
Autod: 2101

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#19

Postitus Postitas twist » 03 Okt 2017 22:37

ratsoup kirjutas:1) Mootor 1.9 VW TDI, 66kw
Ilmselt pean võtma mõne suurema isendi (passat, A6 kus mootor piki pidi) ning sama auto neliveolise käigukasti ning selle esimeste rataste veo kõrvaldama


VW/Audi pikimootoritega neliveoliste kastide tagumine väljundvõll on teistpidi pöörlemissuunaga, kui enamusel tagaveolistel s.h. Nival. Kui tõesti väga huvi on, siis toodetakse vaheplaate, et paigaldada bemmi kast vw/audi mootori külge.

ratsoup kirjutas:2) Roolivõim. Ilgelt äge oleks Nivaga sõita nii, et keerad rooli ühe sõrmega. Selle seadustamisega võib probleeme muidugi tekkida.


2006 Niva tehasest paigaldatud roolivõim võimaldab ka metsas kändude vahel rooli ühe näpuga pöörata.

ratsoup
Foorumi kasutaja
Postitusi: 34
Liitunud: 27 Aug 2017 12:20
Asukoht: Tallinn
Autod: VAZ 2121

Re: VAZ 2121 Niva, Ratsoup, 1983

#20

Postitus Postitas ratsoup » 04 Okt 2017 12:00

Huvitav fakt @ teistpidine kardaani pöörlemissuund. :D Kas see teine pöörlemissuund tuleneb käigukastist, või käib juba TDI mootor nö teist pidi?


Ma olen kusjuures erinevaid vaheplaatide lahendusi otsinud internetist. Samuti üritanud leida ka mingit teada tuntud lahendust, mis tagaveolise kast võiks TDI mootori otsa enam-vähem mõistlikult sobida. Sellega on see, et enne peaks ikka teadma mida valmis ostad, mitte et ostad mingi kasti ja siis kratsid kukalt.

Eks see VW diisel pole täiesti kindel. Ilmselt elu teeks lihtsamaks BMW E36 1.8 bens näiteks. Aga pole nagu seda võlu sellel projektil.

Olen avatud soovitustele @ käigukast/vaheplaat lahendus TDI mootorile. :)


Mine “Külastajate autod”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist